מגזין

מלחמה בלי רופאים

לגורם המוות מס' 1 בישראל אין מענה מספק. עם 346 אונקולוגים מומחים בלבד, כולל פנסיונרים שעובדים באופן חלקי, זו לא רק ההמתנה לתור שמתארכת, גם הזמן של הרופא למטופל הולך ומצטמצם. שיחה עם שניים מבכירי האונקולוגים בארץ

צילום: Parentingupstream/ Pixabay

בהתחשב בכך שסרטן הוא גורם המוות השכיח ביותר בישראל, תמונת המצב המשתקפת מדו"ח שפרסם משרד הבריאות על כוח האדם במקצועות הבריאות לשנת 2022, צריכה להדאיג כל משפחה בישראל. לפי הדו"ח, בישראל ישנם רק 281 רופאים אונקולוגים מומחים (כולל מקרינים) עד גיל הפנסיה, ו-346 אם מחשיבים גם את הפנסיונרים שממשיכים לעבוד בצורה זו או אחרת. המשמעות היא שבישראל יש בסך הכל יחס של 28 אונקולוגים לכל מיליון תושבים. לשם השוואה, נכון לשנת 2018 היו 161 אונקולוגים לכל מיליון תושבים בארה"ב, 131 בבריטניה, 115 בגרמניה.

אם האינסטינקט המיידי הוא לקשור בין המחסור ברופאים אונקולוגים לבין הזמן שלוקח למטופל לקבוע תור, הרי שהוא מפספס את התמונה הגדולה באמת, כפי שמסבירים פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה ומנהל המרכז למחלות ממאירות בבית החולים העמק, ופרופ' עידו וולף, ראש המועצה הלאומית למניעה אבחון וטיפול במחלות ממאירות ומנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב".

"כמה זמן ייקח לקבוע תור, זו לא השאלה", הם מצהירים. "גם בפריפריה וגם במרכז, הקליטה הראשונית מהירה. מטופל חדש יקבל תור ראשון תוך שבועיים לכל היותר, זה מדד האיכות המקובל. בזמן הזה הוא ממילא מבצע בדיקות מקדימות, שנדרשות לפני אותו ביקור, כך שאין כאן באמת המתנה".

אז איפה בעצם הבעיה? "המחסור מתבטא בירידה בזמן שמקבל כל מטופל מול הרופא", מסביר פרופ' בר סלע. "זמן הביקור התקצר ב-20% בחמש השנים האחרונות. כלומר, הבעיה היא באיכות הטיפול והמעקב. מטופל רואה את האונקולוג שלו, פחות מכפי שצריך".

מה זה אומר? דבר איתי בדקות

"שעה לחולה חדש ו-20 דקות לתור חוזר. תוסיפי לזה שאין לי תורים חודשיים קדימה וכשלמטופל יש בעיה דחופה, אני צריך לחשוב איך לשלב אותו. מדינת ישראל משקיעה הרבה כסף בסל הבריאות, אבל כוח האדם שמטפל בחולים הוא לא פחות קריטי, ובזה לא משקיעים מספיק. הזמן שכל אונקולוג מקדיש כיום לפציינט ירד דרסטית בשנים האחרונות, ובסוף זה מסתכם בחיי אדם".

לפי האגודה למלחמה בסרטן יש בישראל כ-330 אלף חולים אונקולוגים, מספר הכולל גם את מי שהחלימו ונמצאים במעקב חמש שנים מקבלת הטיפול אחרון, כאשר מדי שנה נוספים כ-31 אלף חולי סרטן חדשים. לעומת זאת, כפי שהשיב משרד הבריאות לשאלת "שומרים", נכון לשנת 2024 יש בסך הכל בישראל 129 מתמחים באונקולוגיה (ראו טבלה בהמשך). התמחות יש לציין, אורכת קרוב לשש שנים, לאחריה לא מעט רופאים ייצאו לחו"ל להתמחות-על (Fellowship) וייעדרו מהמערכת לשנתיים-שלוש לפחות. כך שבשורה גדולה גם כן אין באופק.

"אנחנו ניצבים בפני משבר שהולך ומחריף", מתריע בר סלע, "צריך לפעול ולא רק למשוך את השמיכה מצד לצד. זה כבר לא עובד".

"זה מקצוע קשה, לנו אין חולים קלים"

על פי דו"ח משרד הבריאות שפורסם כעת, מתוך 1,955 רופאים שהתחילו התמחות ברפואה בשנת 2022 רק 36 בחרו באונקולוגיה. לשם השוואה, ברפואה פנימית בחרו 281 רופאים, בגניקולוגיה 110. אפילו בכירורגיה כללית, תחום מאתגר בפני עצמו בגיוס רופאים, בחרו 65 איש. מצד שני, בשנת 2021 בחרו להתמחות באונקולוגיה רק 21 איש, כך שאפשר אולי להתנחם בכך שהמצב יכול היה להיות גרוע אף יותר.

"אין דבר כזה בישראל אונקולוג שיוצא לפנסיה. זה לא קיים. המערכת לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על האנשים האלה. 21% מהאונקולוגים שמטפלים בנו הם פנסיונרים בשנות השבעים ואפילו השמונים לחייהם"

פרופ׳ עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב". "כל מודל התגמול הכלכלי לא מעודד יותר מדי לבחור באונקולוגיה". צילום: ליאור צור

"אונקולוגיה היא לא מקצוע מאוד מבוקש משתי סיבות: תדמית המקצוע ושיקולי פרנסה", מסביר פרופ' וולף, מנהל המערך האונקולוגי ב"איכילוב". "אונקולוגיה היא מקצוע של רפואה ציבורית, אנחנו עובדים בבתי החולים ובמכונים אונקולוגיים. זה לא מקצוע של המוני ניתוחים וקליניקה פרטית".

אנשים לא הולכים לחוות דעת שנייה אצל אונקולוג פרטי? 

"גם אם הולכים, זה לחוות דעת אחת וזהו. וכמה כבר מרוויחים עליה? יש מעט אנשים שמרכזים את מרבית חוות הדעת. למומחים צעירים אנשים פחות הולכים, כי הם פחות מוכרים. לאונקולוגים אין פעולות שהם יכולים להציע כי הפעולות הן בבית החולים, ולכן כל מודל התגמול הכלכלי לא מעודד יותר מדי לבחור באונקולוגיה".

ובכל זאת אתה שם. יש סיפוק לצד כל הקושי.

"כשיש סיפוק אדיר והצלחות יפות זה מתגמל מאוד, אבל זה מקצוע קשה. לא מעט מטופלים מגיעים מראש עם מחלות שלא ניתנות לריפוי, ולא הרבה רופאים מוכנים להתמודדות כזו. בניגוד לרופאי משפחה, שמתמודדים רוב היום עם אנשים סך הכל בריאים, לנו אין חולים קלים".

הפתרון שנראה באופק הוא בהאצלת סמכויות לאחיות אונקולוגיות וכמובן בוועדה. משרד הבריאות הקים ועדה בראשות פרופ' יונתן הלוי וחברים בה 12 אונקולוגים שמייצגים היבטים שונים של המקצוע, כדי לדון בכוח האדם והתשתיות הנדרשות.

"הזמן שכל אונקולוג מקדיש כיום לפציינט ירד דרסטית בשנים האחרונות, ובסוף זה מסתכם בחיי אדם"

פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה. "עוזרי רופא הם פתרון שעשה טוב לאונקולוגיה בארה"ב, אלא שהתכנית להכשרת עוזרי רופא בישראל תקועה"

"עצם העובדה שאנחנו במודעות ויש ועדה לאומית, זה כבר שיפור ענק", אומר וולף. "הוועדה יכולה לעזור בהתוויית חלוקה אחרת של העבודה, להכשיר עוזרי רופא, אחיות מומחיות. חלק מזה כבר מיושם. הרחבנו בשנתיים האחרונות את סמכויות האחיות האונקולוגיות והן עושות פעולות שבעבר היו בסמכות רופא. הן לא מחליטות איזה טיפול יינתן, אבל הן מנהלות את הטיפול שהרופא קובע ומטפלות בתופעות לוואי. זה מפנה את הרופא לדברים האחרים וזה נהדר גם לאחיות, כי זה מאפשר להן להיות ראש גדול ולעשות דברים יותר מעניינים".

"אנחנו מאוד בעד שני הפתרונות הללו", מחזק גם בר סלע. "עוזרי רופא הם פתרון שעשה טוב לאונקולוגיה בארה"ב, אלא שהתכנית להכשרת עוזרי רופא בישראל תקועה".

ישראל זקוקה ל-552 אונקולוגים, יותר מ-200 חסרים

מי שנותנים כאמור אוויר לנשימה למערכת, וכנראה שבלעדיהם המצב היה גרוע בהרבה, הם האונקולוגים בגיל הפנסיה שממשיכים לעבוד. "אין דבר כזה בישראל אונקולוג שיוצא לפנסיה", אומר פרופ' וולף, "זה לא קיים. המערכת לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על האנשים האלה. לפי הדו"ח, 21% מהאונקולוגים שמטפלים בנו הם, לכל צורך ועניין, פנסיונרים בשנות השבעים ואפילו השמונים לחייהם".

הם מביאים איתם ניסיון עצום, אבל אולי גם שחיקה ופחות פתיחות לשיטות חדשות?

"זה הרבה ניסיון והם גם רופאים מעולים - אני מאוד אוהב את החברים הוותיקים שלנו. מצד שני, איפה כל הצעירים שיזרמו למקצוע? ב-2022 הצטרפו רק 20 אונקולוגים למאגר האונקולוגים המומחים".

דו"ח משרד הבריאות מציג את המספרים בפירוט: 46 אונקולוגים, נכון לשנת 2022, הם בגילאי 67-74 ועוד 28 אונקולוגים הם מעל גיל 75. אצל רובם מדובר במשרה חלקית. דו"ח הממונה על השכר למערכת הבריאות לשנת 2021 מציג תמונת מצב דומה ומציין ש-46% מהרופאים האונקולוגים הם גברים מעל גיל שישים ונשים מעל גיל 55, ומוגדרים כמי שעומדים לצאת לפנסיה בשנים הקרובות.

"אחד המדדים לעומס של המערכת הרפואית הוא עד כמה היא מעסיקה גמלאים", מסביר בר סלע. "אם אתה מבקש מאדם שאמור לפרוש לפנסיה, להמשיך לעבוד במערכת הציבורית. זה אומר שאין לך פתרונות אחרים. זו כמובן בחירה שלהם. רוב הגמלאים לא רוצים לעבוד במשרה מלאה. כל אחד מגיע להסדר אחר. לרוב מדובר ביומיים-שלושה בשבוע".

זה אומר שאין 346 אונקולוגים במשרה מלאה. האם גם מתוך אותם 281 שלפני גיל פרישה לא כולם עובדים משרה מלאה? אם כן, אז הבעיה אפילו חמורה יותר.

"זו שאלה שגם אנחנו שואלים את עצמנו. 281 זו ספירת ראשים, לא תקנים. אני מעריך שעשרה אחוזים לא עובדים משרה מלאה, אבל אנחנו לא יודעים בוודאות".

למעשה, גם אם הגמלאים היו עובדים במשרה מלאה ובשיא המרץ, המצב היה רחוק מלהיות משביע רצון. דו"ח האיגוד האונקולוגי שהתפרסם בשנה האחרונה והתייחס לשנת 2021, מסתמך על ועדת גולדברג, שהגדירה אי שם בשנת 1976 את מספר התקנים הנדרש במערך האונקולוגי כפונקציה של מכסת ביקורי המטופלים. לפי אותה שיטה, ישראל זקוקה ל-552 אונקולוגים. כלומר, על מנת להשלים את המכסה הרצויה, חסרים 206 אונקולוגים גם כאשר מחשיבים את הפנסיונרים הפעילים.

האם יש טעם בכלל להסתמך על המלצות מלפני קרוב לחמישה עשורים? "זה מה שיש", אומר בר סלע. "אם היה מפתח מעודכן, המחסור היה אפילו מוגדר כחריף יותר כי הטיפול היום הרבה יותר מורכב מבעבר ומציע עשרות אפשרויות ולא רק שלוש-ארבע תרופות לכימותרפיה כמו בשנות ה-70. כדי שאונקולוג יתעמק בכל מטופל ויוכל להתייחס לתופעות הלוואי שלו, הוא צריך זמן, שאין לו".

‍ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל על פי תכנית כוללת לתחום האונקולוגיה יחד עם האיגוד האונקולוגי על מנת לתת מענה לחסר המקצועי ברופאים אונקולוגים. בדצמבר 2023 מונתה ועדה על ידי ראש חטיבת רפואה שמטרתה לגבש המלצות לתכנון רב שנתי למערך שירותי האונקולוגיה ובכלל זה המלצות למספר הרופאים ( מומחים ומתמחים) הנדרש ודרכים להגיע אליו. ההמלצות יוגשו במהלך המחצית השנייה של שנת 2024".

(הכתבה פורסמה לראשונה בגוף התחקירים "שומרים")

נושאים קשורים:  פרופ' עידו וולף,  פרופ' גיל בר-סלע,  אונקולוגיה,  מחסור ברופאים,  חדשות,  מחלות סרטן,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
05.04.2024, 10:40

מתמחה באונקולוגיה מתוך שליחות. אבל הכל הכל עניין של כסף ומערכת דפוקה ומעוותת:
א. השוו שכר אונקולוגים מדיקל למרדימים
ב. פיתחו משרות אונקולוג קהילה
ג. תת בכאב ופרוצדורות בלוקים

עם הכסף בא הביקוש. כל השאר שטויות

05.04.2024, 22:40

לצערינו משרד הבריאות והאוצר ממשיכים לפגוע במעמד הרופא בישראל בצורה עקבית. אין שום קשר בין השכר שלנו, ליוקר המחייה, לשוק הנדל"ן. אף אחד לא מתחשב בזה שעד גיל מאוד מבוגר אין לנו אפשרות לחסוך, ואין לנו כלום בפנסיות, קרנות השתלמות וקופות גמל. בנוסף הדרישה להביא 25% מערך נכס נדל"ן לפני קבלת משכנתא אומר בשוק של היום שלא ניתן לרכוש דירה סבירה במיקום סביר ללא הון בין דורי כלשהו. השכר שלנו מעליב. העבודה סופר קשה ולא מתגמלת. לכן האם זה מפתיע שהרופאים הכי מוכשרים עוברים לתעשייה או לחו"ל?

אנונימי/ת
05.04.2024, 22:50

רובנו נמות מסרטן שמגיע עם הגיל, והוא בעיקר מחלה מטאבולית.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_China_Study