מחקרים

האם מצב קולטני HER2 משפיע על פרוגנוזה סרטן שד עם גרורות במוח?

נמצא כי נבדקות עם גרורות מוחיות של סרטן שד עם מצב קולטני HER2-low מציגות פרוגנוזה טובה יותר בהשוואה לנבדקות עם מצב קולטני HER2-zero, במיוחד בתת-סוג ללא קולטנים להורמונים

28.02.2024, 12:52
תאי סרטן במוח. אילוסטרציה

מספר לא מבוטל של נבדקות עם סרטן שד עשויות לסבול מגרורות מוחיות בזמן מחלה מתקדמת. מצב קולטני HER2 מהווה פקטור פרוגנוסטי משמעותי, וגורם עיקרי בבחירת טיפול עבור גרורות מוחיות עקב סרטן שד (Breast Cancer Brain Metastases - BCBM).

בין התאריכים ינואר 2010-יולי 2021, נבדקות עם BCBM עם מידע זמין על אודות מצב קולטני HER2. הנבדקות עם קולטני HER2 עם ציון 1+ או +2 במבדק אימונוהסיטוכימי (Immunohistochemistry - IHC), ללא ממצא במבדק FISHי(Fluorescence in situ Hybridization) אופיינו בקבוצת HER2-low. השוואות בוצעו בין אוכלוסיות נבדקות עם מצב HER2-low לבין מצב HER2-zero. התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות כוללת (Overall Survival - OS) לאחר אבחנה של BCBM. תוצאי שרידות הוערכו בעזרת עקומות קפלן-מאייר עם מבדק לוג מדורג ומודל סיכונים יחסיים על שם COX.

במחקר זה נכללו 71 נבדקות עם סרטן שד מסוג HER2-low ו-64 נבדקות עם סרטן שד מסוג HER2-zero. למרות גודל מדגם מוגבל, תוצאות המחקר הדגימו כי נבדקות עם סרטן שד מסוג HER2-low הדגימו OS טוב יותר בהשוואה לנבדקות עם סרטן שד מסוג HER2-zero (26 לעומת 20 חודשים; p=0.0017). מגמה זו הייתה מודגשת יותר בקבוצת נבדקות עם סרטן שלילי לקולטנים להורמונים (Hormone Receptors - HR) [26 לעומת 13 חודשים; p=0.0078], בעוד לא נצפה הבדל משמעותי בין הנבדקות עם סרטן שד חיובי ל-HR. יתרה מזאת, ניתוח רגרסיה על שם COX חשף כי גידול עם מצב HER2-low מהווה גורם פרוגנוסטי עצמאי לשרידות טובה יותר בנבדקות (p=0.046 בניתוח רב-משתני).

מסקנת החוקרים הייתה כי נבדקות עם BCBM עם מצב HER2-low הדגימו פרוגנוזה טובה יותר בהשוואה לנבדקות עם מצב HER2-zero, במיוחד בנבדקות עם BCBM שלילי ל-HR. ביטוי מופחת של HER2 נמצא קשור לשרידות ממושכת של נבדקות עם BCBM.

מקור:

New insights into HER2-low breast cancer brain metastasis: A retrospective analysis. Hangcheng Xu, Yan Wang, Li Li, Yiqun Han, Yun Wu, Qiang Sa, Binghe Xu, Jiayu Wang. The Breast February 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  HER2,  גרורות מוחיות,  פרוגנוזה
תגובות
אנונימי/ת
11.03.2024, 04:51

שנבין- האם השיפור המספרי הזה משמעותי תפקודית? כמה מטרים הליכה נוספים לא נשמע משהו שמשנה מהלך. האם הם תפקודיים והאם זה הופך את הטיפול הזה כלכלי?