• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

משהו בשיטת המשטר הנוכחית לא עובד - הקורונה יכולה להיות זרז לשינוי מבורך

הקורונה לא יצרה הסדר חדש בדרך המעוותת שבה מתקבלות החלטות בישראל, לפיה הדרג הפוליטי יכול לקבל כמעט כל החלטה העולה על דעתו, אבל היא בהחלט הבליטה את העיוות

מפגינים בכיכר פריז מול ביתו של ראש הממשלה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו קבע בנאומו האחרון בכנסת כי לראש ממשלה בישראל נחוצה השכלה רחבה על מנת שלא יהא "עבדם של הפקידים שסביבו".

מעבר לעולם המושגים המעוות והמדאיג של ראש הממשלה, ראוי להתעכב לרגע ולבחון מיהם אותם "פקידים" אשר ראש הממשלה חושש להשתעבד להם, וניקח לשם המחשה את אלה שרלוונטיים לנושא הקורונה: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי, מומחה בכירורגיה, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל; פרופ' רוני גמזו, ששירת כמנכ"ל משרד הבריאות וכמדען הראשי של משרד הבריאות; קבוצה גדול של מומחים בתחומי רפואה שונים אשר גיבשו את תורת הלחימה במגיפות - "נחשול בריא"; פרופ' סיגל סדצקי, מומחית בבריאות הציבור ומומחית באפידמיולוגיה.

עוד בטרם התגלה בישראל החולה המאומת הראשון, ראש הממשלה הפקיע למעשה את סמכויות מנכ"ל משרד הבריאות הקבועות בפקודת בריאות העם, העביר את ניהול המשבר ממשרד הביטחון (שהתכונן לתרחיש מגפתי) למל"ל שבמשרד ראש הממשלה והכל על מנת לשלוט בעצמו בקבלת ההחלטות

לתפיסתו של ראש הממשלה, אסור שהוא יהיה עבדם של הפקידים הללו, והשכלתו ה"רחבה" מאפשרת לו, ככל הנראה, לקבל החלטות המנוגדות להמלצותיהם.

בכל הקשור לקורונה, יש להזכיר, המלצות אלו מבוססות על מסמך שגובש בידי יותר מ-100 מומחים בעבודה שנמשכה שנים רבות. כך קרה שב-25 בפברואר השנה, עוד בטרם התגלה בישראל החולה המאומת הראשון, ראש הממשלה הפקיע למעשה את סמכויות מנכ"ל משרד הבריאות הקבועות בפקודת בריאות העם, העביר את ניהול המשבר ממשרד הביטחון (שהתכונן לתרחיש מגפתי) למל"ל שבמשרד ראש הממשלה והכל על מנת לשלוט בעצמו בקבלת ההחלטות. במילים אחרות, ראש הממשלה יצא מעבדות (של הפקידים) לחירות.

השכלתו הרחבה של ראש הממשלה אפשרה לו להתעלם מנתונים אשר זרמו ממדינות אחרות בנוגע לגידול בהדבקה שפתיחת מוסדות החינוך גורמת ולפתוח את בתי הספר בארץ, מה שהיווה את יריית הפתיחה ב"גל השני" שאנו חווים בימים אלה

השכלתו הרחבה של ראש הממשלה אפשרה לו, למשל, לדחות את המלצת המומחים (סליחה "פקידים") לסגירה חלקית של גבולות הארץ, כפי שמופיעה בנייר העמדה שהכין צוות המומחים, וכך יצאו את גבולות הארץ למיני נופשונים חולים מספר 6 עד 206 שהיו הראשונים לייבא את המגיפה לישראל.

השכלתו הרחבה של ראש הממשלה אפשרה לו להתעלם מנתונים אשר זרמו ממדינות אחרות בנוגע לגידול בהדבקה שפתיחת מוסדות החינוך גורמת ולפתוח את בתי הספר בארץ, מה שהיווה את יריית הפתיחה ב"גל השני" שאנו חווים בימים אלה.

הקורונה לא יצרה הסדר חדש בדרך המעוותת שבה מתקבלות החלטות בישראל, לפיה הדרג הפוליטי יכול לקבל כמעט כל החלטה העולה על דעתו, אבל היא בהחלט הבליטה את העיוות ואת הסיבה האמיתית לביצועים העלובים של הממשלה בתחומים שונים. כך למשל, ראש הממשלה פועל בימים אלה להעברת תקציב חד שנתי לחודשים בודדים, בניגוד לדעת כל הכלכלנים המומחים, תוך שהוא אפילו לא טורח להסתיר כי מדובר בשיקולים פוליטיים אישיים.

בענייני כלכלה מדובר על כסף, אבל בטיפול בקורונה זה עלה בחיי אדם. לרובנו מתחיל ליפול האסימון, כי משהו בשיטת המשטר הנוכחית לא עובד והקורונה יכולה בהחלט להיות זרז לשינוי מבורך.

נושאים קשורים:  ד"ר אלון קורן מידן,  דעות,  בנימין נתניהו,  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' חזי לוי,  פרופ' סיגל סדצקי
תגובות
אנונימי/ת
10.08.2020, 10:05

מסכימה עם כל מילה! נתניהו הוא הפרויקטור היחיד, החלטות מתקבלות משיקולים פוליטיים ולא משיקולים מקצועיים בניגוד להמלצות המומחים רוני גמזו. ראה 30,000 טסים לאומן, ראה 17,000 אברכים שבאים לארץ. אגב, הבאת האברכים תעלה לנו כ-42 מיליון שקל (3,500 שקל לכל אברך)בנוסף לעלות של השכנתם במלוניות. נתניהו הוא קונטרול פריק, ולכן המצב נראה כפי שהוא נראה. שינוי נידרש לאלתר כדי להבריא את המדינה.

אנונימי/ת
10.08.2020, 10:42

לא מדובר באברכים אלא בבחורי ישיבות, ולא ב 17,000 אלא ב 12,000. אבל חוץ מזה את צודקת

אנונימי/ת
13.08.2020, 01:23

מה עולה 3,500 שקל?
הראש שלך מלא דמיונות, ולא אנחנו אשמים בזה.

אנונימי/ת
13.08.2020, 01:25

והם גם לא ישהו כלל במלוניות.
לכתוב 5 שורות עם שתים עשרה טעויות מהותיות, פלוס טעויות ניסוח,
זו גאונות אמיתית.

אנונימי/ת
13.08.2020, 07:01

על כל בחור ישיבה שמגיע מחו"ל ומשלם כסף לישיבה, המדינה גם מכניסה יד לכיס ומשלמת. אמנם סכום הרבה יותר נמוך, ואני לא זוכר אם 2,500 או 3,500 אבל זה סדר הגודל.
אז אמנם המגיבה הראשונה שגתה במספרים ובטרמינולוגיה, אך רוח דבריה נכונה.
ישיבות קיימות גם במזרח אירופה ובאמריקה. למעשה שם הן היו מפותחות הרבה לפני שהתפתחו בישראל. ולא ידוע לי שארצות הברית מממנת את הישיבות מתקציב המדינה שלה (אם אני טועה האר את עיני) ובכל זאת הן קיימות. אין סיבה שזה יהיה כאן.

13.08.2020, 09:50

בבקשה להביא מקור לכך שהבחורי ישיבה מחול מתוקצבים.
ואגב,
האם כואב לך ככה גם על הצעירים מפרוייקט תגלית שמגיעים לחול ומתוקצבים (לדבריך) ב-3500 ש"ח כל אחד??

או שרק כשמדובר בשחורים מסריחים זה מציק?

אנונימי/ת
13.08.2020, 10:11

גברת ג', אינני עובד אצלך. במסגרת איטם שהוקרן בערוץ 12 וסקר את הנושא, כולל תנאי הבידוד וכו' זה הוזכר. לא התייחסו שם לפרויקט תגלית, אלא לבחורי ישיבה בלבד, ואל תקציב שמגיע לישיבות.
מצידי שאף אחד לא יגיע.
אינני יודע אם הם שחורים מסריחים כפי שאת טוענת , ייתכן שאת יודעת משהו שאני לא.

אנונימי/ת
10.08.2020, 10:46

לראש הממשלה והשרים , בהיותם נבחרי ציבור, יש את הזכות והלגיטימציה לקבל ההחלטה גם בניגוד למומחים המייעצים להם.
זה לא קשור בהשכלתם. הם אלה שנושאים באחריות, הם אלה שקבלו את המנדט מהציבור. זו לא הביעה. כל עוד הדרג הנבחר מקבל את ההחלטות מתוך ראיית טובת הציבור בעיניו (גם אם דעתו שונה מהמייעצים) - זה בסדר גמור. הבעיה מתחילה כבר מתקבלות החלטות משיקוליים פוליטיים או אישיים, כאשר ידוע גם להם, שהם מנוגדות לטובת הציבור

אני סבור שאתה טועה ולשיקול הדעת של הפוליטיקאים חייב להיות גבול אחרת פוליטיקאי שזוכה לרוב בציבור עלול להחריב את המדינה, כמו שקרה בונצואלה, וכמו שקורה בימים אלו בארה"ב. אין זה סביר בעיניי, למשל, שדעותיו הפרטיות של נשיא ארה"ב על מגיפת הקורונה, תביא למספר נפטרים גדול פי שניים מכל מלחמת וויטנאם, גם אם הוא זוכר לרוב בציבור.

אנונימי/ת
10.08.2020, 14:40

אוקי.
בישראל שיטת המשטר היא של דמוקרטיה פרלמנטרית ואתה אומר שזה לא עובד. יש הרבה שחושבים כמוך, ללא קשר לקורונה, ולו רק בגלל התדירות בה אנו נקראים לבחירות.
אבל עדיין לא הבנתי מה אתה מציע. משטר נשיאותי? משטר טכנוקרטי? תלך עוד צעד קדימה ותבהיר

כנקודת התחלה אני מציע דיון ציבורי אמיתי באפשרות להגביל את "משילות" הדרג הפוליטי על ידי גוף או גופים מקצועיים. צריך להבין כי רבות המתקלות החמורות בהיסטוריה של מדינת ישראל נובעות מהתעלמות הדרג הפוליטי מהנחיות המומחים, לעיתים בבוטות. משבר ויסות המניות בשנות ה-80, מתווה הגז, הקורונה ועוד. חייב להיות גוף מקצועי בלתי תלוי "מועצת מומחים" באקדמיה או אולי במשרד מבקר המדינה, אשר יהיה בעל סמכות להטיל וטו על החלטות החורגות מכל אמת מידה מקצועית. המודל שמנחה אותי במחשבתי הוא מודל "רופא-חולה". אמנם החולה הוא הריבון (בעל האוטונומיה על גופו) אך הוא אינו יכול לקבל מן הרופא כל טיפול שיבקש אלא במסגרת הפרקטיקה הרפואית המקובלת.

אנונימי/ת
11.08.2020, 07:02

אז אני סבור שאתה טועה (אני אותו המגיב גם מ 10:46), ומה שאתה מציע מאוד מסוכן.
אין אף משטר אידיאלי. כולם בעייתיים. אבל כנראה שדמוקרטיה בצורה זו או אחרת זה הרע במיעוטו. ולכן היא כוללת בתוכה איזונים (רשות מבצעת, רשות מחוקקות, רשות שופטת).
אתה בעצם מנסה להכניס בדלת האחורית משטר טכנוקרטי , ומניח בטעות שהוא בלתי תלוי. אבל אין דבר כזה. לכולם יש אינטרסים. וברגע שאתה נותן כוח לקבוצה כזו, בסופו של דבר הכוח משחית.
ועד כמה שזה ישמע מוזר אולי, עדיף נבחר ציבור מושחת מפקיד מושחת. כי במקרה של נבחר ציבור, העם מחליט לבחור שמושחת יקבל את הכוח.
ואם במבחן התוצאה זה יכול להביא לתוצאה פחות טובה - זה חלק מהמחיר שצריך לשלם עבור חירות. אתה יכול להמשיך את אותו קו שלך ולומר - מדוע לתת לכל העם לבחור? הרי חלק גדול מהם מטומטמים. הם עלולים לבחור נציגים גרועים שיוליכו אותנו לאבדון. אולי עדיף שגוף בלתי תלוי של מועצת מומחים תעשה מבחני אינטליגנציה ומבחני אישיות, ותקבע מי ראוי לבחור ומי לא. או שאולי נחליט שבחירה של אדם פחות חכם תחשב רק כחצי קול.

אנונימי/ת
11.08.2020, 08:24

דרך אגב, מה שאתה מעלה כאן ממש לא חדש. אפשר למצוא על זה הרבה חומר במרשתת. היה אפילו ניסיון להקים מפלגה כזו בבריטניה (the meritocracy party)
שנדמה לי שזה האתר שלהם
https://meritocracyparty.org/

ואפילו במשפחת סימספון הוקדש פרק לנושא - they saved lisa's brain

המשטר הדמוקרטי כפי שאנו מכירים אותו אינו "הרע במיעוטו" - תוצאה של איזשהו תכנון תבוני שבחן חלופות שונות ובחר בו. הוא תוצאה של מאבקי כוח חברתיים ומותר לנסות ולחשוב על משטרים אחרים. "הרע במיעוטו" הוא סיסמה של וינסטון צ'רצ'יל ואינו יותר מסיסמה. מה שהצעתי אינו כמובן החלופה היחידה, אך מה שאתה עושה הוא פסילה על הסף בהתבסס על הנחות והשערות. כמובן שיכולות להיות חלופות אחרות למה שהצעתי, למשל הגבלות ובטחונות שיקטינו שחיתות למינימום, אבל שחיתות אינה המקור היחיד לאסונות. קח לדוגמה את דונאלד טראמפ. לא שחיתות, אלא טיפשות, היא הגורם למותם של קרוב ל-200,000 אמריקאים. ועוד לא דיברנו על משבר האקלים..... בטוח שמשהו חייב להשתנות ומהר

אגב, מה שהצעתי הוא זכות וטו, במקרים חריגים שבחריגים, לא שלטון של המומחים
ואני לא בטוח שזה יספיק למנוע אסונות

אנונימי/ת
11.08.2020, 09:43

טפשות אכן יכולה לגרום לאסונות. אבל המנהיג הטפש נבחר על ידי העם , שאולי גם טפש, אבל זה מה שהוא רצה וזה בדיוק מה שכתבתי בתגובה הקודמת.
זכותו של העם לבחור במנהיג טפש שימיט עליו אסונות.
וזה אפילו לפני שנכנסנו מי בדיוק ימנה את אותם מומחים שיטילו וטו. האם אותם פוליטיקאים טפשים? האם המומחים ימנו את עצמם? האם העם יבחר אותם? הרי העם היה מספיק טפש לבחור מנהיג טפש, אז איך העם בכלל יבין בדברים מורכבים יותר כמו לדעת מי המומחה הכי גדול?
ומכאן המדרון החלקלק יזרום לו...
מה שאתה רוצה זה סוג של מריטוקרטיה/טכנוקרטיה - לא משנה איך תעטוף את זה. זה ממש לא משנה אם אני פוסל או לא. אני בסך הכל אדם קטן ולא חשוב. לשמחתי, להצעה שלך אין שום סיכוי בטווח הנראה לעין. מה יקרה בעתיד - קטונתי מלהתנבא.

השאלה שהעליתי היא לא מהו המצוי אלא מהו הרצוי וגם אל תבלבל בין המה לאיך. אגב- היום פורסמה דוגמה נוספת לחלמאות עליה דיברתי: השרה רגב החליטה כי שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל יבנה בנגב, בניגוד לדעת כל המומחים כולם. זה יעלה מיליארדים וזה לא יעבוד. ידידי, אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו חיים במאה ה-21 וההחלטות הנדרשות במדינה המודרנית הן החלטות הדורשות מומחיות, והכל כדי לקדש דמוקרטיה נוסח אתונה. אי אפשר לנהל מדינה מודרנית באותו אופן בו מתנהל ועד בית או מושב שיתופי.

אנונימי/ת
11.08.2020, 19:29

אני ממש לא מסכים איתך שכדי להיות מנהיג או שר אז צריך להיות מומחה באותו תחום. בשביל זה יש את הדרג המקצועי (מנכלי משרדים). ככלל הקברניטים לא ממנים לעצמם דרג מקצועי רק על מנת להחליט הפוך בכוונה. אבל בהחלט יש להם את הזכות לא לקבל את כל מה שהם אומרים, ולעתים להחליט בניגוד להמלצותיהם. אחרת, זה הופך אותם לחותמת גומי.
ואני אומר שוב, הרעיונות שאתה מעלה הם לא חדשים.
נשאר חלוקים.

אנונימי/ת
11.08.2020, 22:23

"מגלומניה" יכולה להיות חיידק קטלני בדרך למנהיגות

13.08.2020, 09:51

דיקטטור

13.08.2020, 09:54

מספיק לראות עד כמה מערכת המשפט, בהיותה בלתי נבחרת, השחיתה דרכה והסרחון עולה לשמים, כדי להבין כמה שממשל טכנוקרטי הוא מסוכן מהיסוד.

אנונימי/ת
14.08.2020, 18:50

אני חושב שחל בלבול, במסווה פתרון לפנדמיה כלל עולמית שלא פסחה עלינו, כתבת כתבה פוליטית גרידא. עם כל הכבוד (ואף שגם אני אינני מחסידי ראש הממשלה) מן הדין להימנע מלהטיח מילים קשות ולזלזל ולהשמיץ את ראש הממשלה "המשכיל" והרי גם אתה "משכיל" ומצאת בכתבה מגמתית והמזלזלת הזו את הפתרון לכל תחלואי המדינה (ואולי העולם) תרתי משמע. יש לזכור תמיד קל לבקר מבחוץ (כאשר עליך לא "יורד גשם") וכאשר לא כל הנתונים (ובעיקר הסמויים) מונחים לפניך . אפשר לומר ולכתוב הכל גם אחרת. קצת דרך ארץ!

15.08.2020, 11:15

הקונספט שמלמדים במנהל רפואי על Supply Induced Demand SID
הפך לפרה קדושה שבשמה מזניחים את התשתית הרפואית.
מכשירי MRI וגם PET CT הם במחסור בארץ , ביחס לצרכים וביחס למקובל בעולם המערבי. לשלוח אנשים להקרנה של CT ,,שגם פחות מתאים דיאגנוסטית במקרים רבים , ולתת לחולי סרטן להמתין שבועות ל-PET-CT , זה לא נכון אתית ,מקצועית ואפילו כלכלית .

אנונימי/ת
16.08.2020, 09:41

האם מדובר באתר רפואי או פוליטי?!! Doctors only כדאי להקפיד לא להכניס תכנים פוליטיים- לא מימין ולא משמאל. לא כל כתבה שמופיעה בה המילה קורונה היא כתבה רפואית...