• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

מעל 100 מיליון שקל - תקציב ההיערכות להתמודדות עם הקורונה בישראל

משרד הבריאות הרחיב את הנחיות הבידוד הביתי ועתה הוא מחייב גם את השבים מאיטליה, אוסטרליה וטייוואן | כ-300 איש בישראל שוהים בבידוד ביתי | אם יתפשט הנגיף בישראל, יאושפזו החולים בבתי חולים פרטיים

תושבי הר גילה מפגינים אמש במחאה על הכוונה להסגר ביישוב של 200 תיירים מדרום קוריאה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות העריך ב-100 מיליון שקל את ההיקף הכספי של ההיערכות להתמודדות עם נגיף הקורונה ובכיריו הדגישו כי לא מן הנמנע כי אם תשתנה ההיערכות, ככל שהמצב יחמיר, אם יחמיר, תהיה לכך גם השלכה לנושא התקציבי.

אתמול (א') התקיים בנושא הזה דיון עם משרד האוצר בהשתתפות החשב הכללי, ראשי כל האגפים במשרד, הממונה על התקציבים וכן נציגי משרד הבריאות, רשות המסים ובנק ישראל. מאחר שלמדינת ישראל אין כרגע תקציב מאושר לשנה הנוכחית, מציאת הכספים שיידרשו להיערכות מול הקורונה תהיה באחריות החשב הכללי באוצר והתקציב למטרה הזאת יבוא כנראה על חשבון הוצאות שונות אחרות.

אמש נודע כי בבדיקה שנערכה במעבדה המרכזית של משרד הבריאות ב"שיבא", נמצא כי נוסע נוסף שחזר מהספינה ביפן ״פרינסס דיימונד״ נמצא חיובי לנגיף - הוא המקרה השני מאז שובם של הנוסעים הישראלים ארצה. החולה הוכנס לבידוד והשגחה וממשרד הבריאות נמסר כי לא מדובר בהדבקה שהתרחשה בישראל.

נוסעים בטיסה מנתב"ג לרומא. בשובם ארצם ישהו בבידוד ביתי. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

אתמול גם הרחיב משרד הבריאות את ההנחיות לנושא הבידוד הביתי ועתה הוא מחייב גם כל מי שהיה באיטליה, אוסטרליה וטייוואן ב-14 הימים האחרונים ופיתח תסמינים של המחלה. הנחיות אלו גם חלות על כל מי שהיה בדרום קוריאה, יפן, סין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד.

בישיבת הערכת מצב שהתקיימה בנוכחות ראש הממשלה, אמר בנימין נתניהו: "נחמיר את הכניסה למדינת ישראל ואנחנו מוסיפים את אוסטרליה ואיטליה. בעת הצורך, נוסיף נוספות. היערכות יתר עדיפה על היערכות חסר". בנתב"ג הופעל חפ״ק מיוחד המתופעל בידי משרד הבריאות כדי לטפל בתיירים שכניסתם לארץ תיאסר.

מהבוקר (ב'), ההנחיה לגבי מניעת כניסה לישראל של הבאים מיפן נכנסת לתוקף לגבי מי שאינם תושבי או אזרחי הארץ. הנחיה דומה לגבי דרום קוריאה נכנסה לתוקף עוד אתמול. חובת הבידוד הביתי חלה על ישראלים שהיו בדרום קוריאה ויפן ב-14 הימים האחרונים, עד שיחלפו 14 יום ממועד עזיבתם את המדינות הללו.

משרד הבריאות הודיע כי נמשכת החקירה האפידמיולוגית בכל הנוגע לשהותה בישראל של קבוצת הצליינים מדרום קוריאה בימים 15-8 בפברואר ושבשבת הוברר כי חלק ניכר מחבריה הציגו בשובם לארצם תסמינים אופייניים להידבקות בנגיף. תחילה דווח כי תשעה מ-39 חברי אותה קבוצת תיירים אובחנו כחולים לאחר ששבו לדרום קוריאה אבל הבוקר נמסר מדיווחים שהגיעו מסיאול כי מספרם עלה ל-30.

משרד הבריאות שב וחידד את ההוראות בהקשר לכל מגע הדוק (קירבה פיזית) עם חברי אותה קבוצה בהתאם למועדים ולמקומות שבהם שהו. מגע הוגדר כמרחק של פחות משני מטרים ובמשך 15 דקות לפחות. עד כה, כ-300 ישראלים שוהים בבידוד ביתי ובמשרד הבריאות נערכים לתרחיש שבו נגיף הקורונה יתפשט באופן נרחב בישראל. במקרה שבו מספר האנשים שצריכים לשהות בבידוד ימשיך לגדול, חלקם יאושפז, בהתאם למצבם, בבתי חולים פרטיים.

על ההנחיות השונות נמתחה גם ביקורת, בין השאר שהן קיצוניות ביותר לחומרה, אולם הגישה המקובלת בקרב לא מעט אנשי מקצוע בתחום הרפואי היא שמוטב לנקוט בכך.

אתמול דווח על קבוצה נוספת של 45 צליינים מקוריאה המבקרים בכפר הנופש של קיבוץ האון על שפת הכנרת. מנהל כפר הנופש הורה להכניסם לבידוד מוחלט בחדריהם מבלי שיהיה להם כל מגע אחר עם שאר אורחי המלון. באופן דומה נקט מנהל מלון בטבריה. על פי המידע המצוי עתה בידי כל הגורמים המטפלים במשבר, כ-1,700 תיירים מקוריאה שוהים השבוע בישראל. משרד הבריאות מחפש דרך להחזירם לסיאול. נעשים מאמצים לאתר אותם, הגם שקיים קושי מאחר שחלקם מטיילים בארץ באופן עצמאי ולא בקבוצות מאורגנות.

המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) שקלה את האפשרות לקלוט 200 דרום קוריאנים השוהים בארץ במדרשת הר גילה של האגודה למען החייל. הנושא התקבל בזעם ובהפגנת מחאה על ידי תושבי היישוב וההחלטה בוטלה בהמשך.

בתוך כך הנחה מנכ"ל משרד הבריאות את מקבילו במשרד החינוך להשעות לפי שעה יציאת משלחות של תלמידי בתי ספר לפולין. משרד החוץ פרסם אזהרת מסע לדרום קוריאה וההמלצות "לשקול מחדש צורך בנסיעה בעת הזאת" חלות גם על תאילנד.

בכירים במשרד הבריאות שנשאלו אם הבחירות לכנסת יבוטלו השיבו בשלילה, אבל עלה חשש שעקב כך אלפים יימנעו מלהגיע לקלפיות. ישראלים השוהים בבידוד ביתי שלא באו במגע עם חולה ידוע ואינם מראים את תסמיני המחלה יורשו לצאת לבחור, אולם לשם כך יקבעו תנאים מגבילים שעוד יוגדרו. ביום רביעי גם יוחלט סופית אם יתקיים "מרתון תל אביב" המתוכנן ליום שישי הקרוב. אמורים להשתתף בו כ-40 אלף רצים.

בתוך כך מתחה אתמול ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס (עבודה-גשר-מרצ) ביקורת על כך ש"למדינת ישראל אין נוהל מסודר כיצד להתמודד עם אירועים מסוג הקורונה. אין מתקן בידוד ייעודי לנושא זה, צוותים רבים, כולל בשדה התעופה, שבאים במגע עם מי שעלולים להיות חשודים בהידבקות, נמצאים ללא מיגון מתאים. עולות עדויות רבות על התנהלות לקויה של משרד הבריאות. עליו, יחד עם המשרד לביטחון פנים, להוציא צו שעה לבידוד מקצועי של כל מי שיש סיכוי שנדבק. על המדינה להקים מתקן בידוד רפואי מקצועי באזור רחוק ממרכזי ערים, שם יעברו חשודים בהידבקות בדיקה מסודרת".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מערכת הבריאות,  בידוד ביתי,  סין,  משרד החוץ,  מגיפה,  התפשטות מחלה
תגובות
אנונימי/ת
24.02.2020, 19:21

אין צו בידוד לשבים מאיטליה, יש הוראות להיבדק במידה ויש תסמינים. אנא לעדכן בהתאם

אנונימי/ת
24.02.2020, 21:51

אורלי לוי רוצה להיות שרת בריאות? להקים מתקן בידוד יעודי שיעמוד ריק ומוכן למקרי קיצון? המדינה לא בונה בתי חולים שיש בהם צורך כבר עכשיו אז מה ההגיון ב להעמיד מתקן אשפוז / בידוד ריק? אורלי, תלמדי קצת את הנושא לפני שאת יוצאת בהצהרות

אנונימי/ת
25.02.2020, 00:30

אכן גם ישראל כארצות מערביות אחרות איננה ערוכה להתפרצות מגיפה עולמית, חשוב שנירתם כולנו לאחדות אחת במלחמה בהיסטריה שתתפרץ לבטח בעוד מספר חודשים כאשר המלאי של האספקה הרפואית הסניטרית והסטרילית יאזל

02.03.2020, 15:59

התפרצות קורונה בישראל תעלה הרבה הרבה יותר גם בכסף וגם בחיי אדם.חייבים להחמיר בבידודים ובהסגרים ככל שניתן עד שיהיה חיסון או טיפול יעיל.
זה שיש הפגנות מראה שהציבור שאנן ולא מבים את גודל הבעיה,אין מספיק הסברה ואין מספיק הפחדה .
צריך לאמר חד וחלק לכל מפגין כזה: "אתה מסכן את ההורים שלך והקרובים שלך".