בחזית הרפואה

"איכילוב טק" – חברת החדשנות ליצירת רעיונות ופתרונות טכנולוגיים לטובת הרפואה

חברת החדשנות החדשה שהוקמה לאחרונה במרכז הרפואי איכילוב פועלת להבאת טכנולוגיות פורצות דרך ממגוון תחומים אל תוך בית החולים ובשימוש במשאביו וברופאיו לקידום משותף של פתרונות טכנולוגיים רפואיים. על שיתופי פעולה מסחריים-רפואיים ועל חשיבותם של רעיונאות וקשרים עם התעשיה

15.01.2020, 16:24
פתרונות טכנולוגיים ברפואה. אילוסטרציה

מאת אביב שוחר, מנכ"ל איכילוב טק, חברת החדשנות החדשה של איכילוב

התקדמות הטכנולוגיה מדגישה את חיוניותו של הרופא בקו הראשון של ממשקי הטיפול הרפואי למטופל ולסביבתו, ביישום וגם ביצירה של רעיונות טכנולוגיים. קרבתו של הרופא מאפשרת לו זווית ראייה ייחודית אל נקודות קריטיות במערך הרפואי על כל נדבכיו: קריאת המפה וזיהוי צרכים קליניים שאין להם מענה מספק, תהליך החשיבה והבחירה בין אופציות טיפוליות, הנגשת כלים וטיפולים וגם רגישות ויצירתיות הנדרשות ביישומה של אופציה טיפולית מסוימת.

הסתכלות רחבה על הצמתים הרבים שברשת המורכבת של הטיפול הרפואי הכולל מציבה את הרופא בעמדה עדיפה להעלאת פתרונות חדשים לשינוי ושיפור הרצף הטיפולי הקיים.

ד"ר רנה לאנק אשר הפעיל קליניקה מצליחה בתחילת המאה ה-19 בצרפת, צוטט באומרו כי פסגת הקריירה שלו התרחשה דווקא בזמן שבו לא עסק באופן ישיר ברפואה, עת המציא ד"ר לאנק את הססטוסקופ.

אל מול מגוון אפשרויות הטיפול הקיימות, המשמשות את הרופא בהווה, קיימת השאיפה והכמיהה התמידית לשיפור היכולת הרפואית ולקידום הידע המונעים מצורך אמיתי ומוטיבציה פנימית של אלה העוסקים בטיפול רפואי.

האקוסיסטם היזמי

ישראל נודעת בעולם כאומת הסטארט-אפ, וכראיה פעילות בה כ-6,000 חברות הזנק (המספר הגבוה בעולם לנפש), מעל 240 חממות ואקסלרטורים אשר מנביטים ומשביחים אותן, ומעל 300 חברות רב לאומיות מפעילות בה מרכזי פיתוח. תל אביב היא המרכז הפעיל והפועם של האקוסיסטם היזמי בישראל ומדורגת חדשים לבקרים ברשימת מרכזי החדשנות העולמיים המובילים.

את הכוח היזמי, ההון האנושי וכר הפעילות הפורה הזה מצליחים גם לתרגם להצלחות מסחריות רבות. כדוגמה, ברשימת 150 חברות הרפואה הדיגיטלית המובילות בעולם נבחרו לאחרונה על ידי CBI תשע חברות ישראליות. 30 חברות ישראליות חברות היום במועדון חדי-הקרן (משוערכות במיליארד דולר ומעלה) ועשרה אקזיטים ישראליים הניבו כל אחד מעל מיליארד דולר במכירה. אפיק נוסף להחזר השקעה הוא בהנפקות, וגם שם ניתן למצוא כ-70 חברות ישראליות בנאסד"ק, כאשר רק ארה"ב וסין הנפיקו מספר גבוה יותר של חברות.

חדשנות מולטידיסציפלינרית

"מדטרוניק", חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם עם הכנסות שנתיות של כ-30 מיליארד דולר, נוסדה לפני 70 שנה כאשר חברו רופא ומהנדס. גם היום, חברות שתרות אחרי מדע עמוק ויצירת ערך קליני משמעותי, פונות אל הצוות הרפואי כדי להמציא, לפתח ולדייק את פורטפוליו המוצרים שלהן.

הרדיולוג חוליו פאלמאז והקרדיולוג ריצ'רד שץ פיתחו את טכנולוגיית הסטנט על גבי בלון הניתן להרחבה. ראשית הפעילות היתה בתמיכתו הכספית של מסעדן אמריקאי, אשר סיפר לאחר שנים כי השקעתו בסך 250 אלף דולר הניבה לשלושתם כ-600 מיליון דולר כאשר "ג'ונסון וג'ונסון" רכשה את מלוא הזכויות על המצאתם. גם כאן נפגשו ממציאים שקרובים לעשייה הקלינית יחד עם גורם מממן וחברה רב לאומית, ובתוך ארבע שנים לאחר קבלת אישור ה-FDA נפוצו הסטנטים לכדי 80% מכלל ההתערבויות בעורקי הלב.

איכילוב טק

בית החולים איכילוב ממוקם באופן אסטרטגי בלב הפעילות היזמית של ישראל, במרכז תל אביב, וממנף את הגישה הבלתי אמצעית של יזמים, סטארטאפים וחברות רב לאומיות שפועלות באקוסיסטם היזמי. בכדי לבסס את המובילות של בית החולים כ-design partner of choice לתעשייה הטכנולוגית, הקים לאחרונה בית החולים חברת חדשנות אשר תפעל עם התעשיה. החברה נקראת "איכילוב טק" והיא צינור הפעילות המרכזי לפיתוחים משותפים בתחום הבריאות, לקידום פירות ההמצאה של רופאיה, וכעוגן הפעילות המרכזי שלה – תפעל להבאת טכנולוגיות פורצות דרך ממגוון תחומים אל תוך בית החולים ובשימוש במשאביו לקידום משותף של פתרונות טכנולוגיים רפואיים במתודולוגיה הידועה בעולם הטכנולוגי כ-agile, היינו זריזה וקלת תנועה.

זו פעילות חדשה ואף לא טריוויאלית למסגרת של בית חולים, אך למעשה היא דרה תחת אותו היעד אשר מנחה מרכז רפואי מוביל – "איכילוב טק" שואפת לקדם את עולם הרפואה.

האסטרטגיה של "איכילוב טק" היא בחבירה אל עולם החדשנות - שותפות אמיתית עם יזמים, סטארטאפים, חברות רב לאומיות, משקיעים ומדינות. בית החולים וסגל רופאיו מצויים כאמור בעמדה ייחודית לזהות צרכים, לתעדף אפשרויות, לשלב מערכות ולטייב מוצרים. זאת ועוד, מאגרי הנתונים המסודרים וההיכרות עם מכלול הדרישות הרגולטוריות, מאפשרים ל"איכילוב" לקדם פיתוחים טכנולוגיים בקצב מואץ ובהצפת ערך משמעותית, ולאחר מכן להטמיע, לבדוק, לשפר ולבסוף גם לתרום לערוצי ההפצה הבינלאומיים.

שפת פעילותה של "איכילוב טק" היא שפת הרעיונאות – הנבטה והצמחה של רעיונות מבפנים (tech transfer מסורתי) וגם אימוץ טכנולוגיות ורעיונות מבחוץ. תחומי הפעילות מגוונים - תרופות, מכשור, דיגיטל ותפעול – והם נשענים על פיתוחים מתחומים רבים: סייבר, AI, פיננסים, תרפיה תאית, ביולוגיה חישובית, הנדסת חומרים ורבים נוספים.

מסגרת הפעילות היא כחברה למטרת רווח, חברה פרטית בבעלות מלאה של "איכילוב". מסגרת זו מאפשרת ל"איכילוב טק" לנוע מהר וגם להירתם באופן מלא וחלק למיזמים משותפים, קרנות השקעה, חללי עבודה ומרכזי חדשנות. כך, מצד התעשיה ההתנהלות נעשית באופן המוכר והנהוג בה, ו"איכילוב טק" היא שמתווכת, מחברת ורותמת את משאבי ומערכות בית החולים לטובת שיתופי הפעולה: סגל הרופאים החדשני והמוביל, מחלקות ומרפאות, מעבדות המחקר, מרכז מדע הנתונים והנהלת המרכז הרפואי.

הנדבך החשוב ביותר הוא הקשר האישי ומערכות היחסים של סגל הרופאים עם צירי התעשיה. רופאים יוכלו להיות מייסדים משותפים פעילים לצד יזמים מובילים מהתעשיה. אחרים, רבים יותר כנראה, ייקחו חלק בייעוץ לתעשיה כמובילי דעה בתחום מומחיותם, וכלל מערכות בית החולים ישלבו כוחות בכדי לקדם פרויקטים שנולדו במחלקות וגם כאלה שמגיעים מתעשיה ותיקה או מחברות הזנק.

גם המודלים המסחריים לשיתוף פעולה עם התעשייה הם מגוונים, נשענים בהכרח על שקיפות, זריזות והוגנות, ובעיקר נועדו לאפשר לכל מיזם או פרויקט להתקדם בדרך הנכונה ביותר כדי להבטיח את הצלחתו, תוך ש"איכילוב" וסגל רופאיה שותפים להצלחה. שיתופי פעולה שכאלו כבר התחילו, בין היתר בפעילות משותפת עם קרנות השקעה, בפיתוחים משותפים משולבי ניסויים קליניים, בכוונון טכנולוגיות מתחומים אחרים אל אינדיקציות רפואיות ובהשקת מיזמים חדשים על בסיס אמצאות מתוך בית החולים.

עבור התעשיה, הקירבה אל "איכילוב" מאפשרת יצירת פיילוט עובד באתר בטא פיתוחי במהירות, ומעבר לכך את האפשרות ליצור פתרונות שייגעו בחייהם של אנשים בכל העולם מתוך שאיפה לפתור בעיות מורכבות ומשמעותיות בתחומי הבריאות והרפואה בת זמננו.

השפעה כפולה

ד"ר הנינג רוד אנדרסן מדנמרק נכח במצגת על סטנטים לבביים כאשר הגה את הרעיון החדשני של החלפת מסתם לבבי בצנתור (TAVR), שוק המוערך כיום בכ-4.5 מיליארד דולר. יחד עם זאת, לרווח האמיתי זכה ד"ר אנדרסן מספר שנים לאחר מכן, כאשר מסתם שכזה הציל את חייו של אביו.

תעשיית הביומד היא תחום שמחפש לעשות טוב ובו בזמן גם להשיא רווח – Doing well by doing good. חיבור בין גורמים שונים ומגוונים בשיתוף פעולה דינמי וקרוב מצליח לייצר, וגם לקצור, ערך כפול שכזה – קידום עולם הרפואה ובניית מיזמים עסקיים שיזינו זה את זה וייצרו אקוסיסטם בר קיימא.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות