בחזית הרפואה

לעצב מחדש את השד - כירורגיית שד אונקופלסטית

ב"איכילוב" מציעים מגוון שיטות אונקופלסטיות לשימור השד במינימום תחלואה, החלמה מהירה ותוצאות אסתטיות מצוינות כחלק בלתי נפרד מהטיפול הכירורגי האונקולוגי

החלמה מסרטן השד. אילוסטרציה

מאת ד"ר מריאן חטיב, מומחית בכירורגיה כללית וכירורגיית שד אונקופלסטית, איכילוב

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. 12.5% מהנשים לוקות בסרטן שד במהלך חייהן. הטיפול בסרטן שד עבר שינוי דרמטי במהלך שלושת העשורים האחרונים. ניכרים חידושים רבים הן בתחום הטיפול האונקולוגי הקלאסי והן בתחום הטיפול הכירורגי. כיום, הטיפול המקובל בסרטן שד (ה-Gold Standard) הוא ניתוח משמר שד בשילוב עם הקרנות (בנוסף לטיפול אדג'ובנטי/ ניאואדג'ובנטי של כימותרפיה, טיפול ביולוגי והורמונלי).

כאשר מדובר בגידול שנפחו מהווה יותר מ-20% מנפח השד, כריתת הגידול תוך כדי שימור צורה מקובלת של השד הופכת ליותר מאתגרת. במקרים הללו, כ-85% מהחולות שעוברות ניתוח משמר שד סטנדרטי מדווחות על חוסר שביעות רצון ועל עיוות אסתטי של השד, דבר אשר משליך על מצבן הפסיכולוגי ודימוי הגוף שלהן.

על רקע זה ולנוכח ממצאים אלה, "נולדה" והתפתחה דיסציפלינת כירורגיית השד האונקופלסטית שעקרונותיה התחילו להופיע באירופה כבר בשנות ה-90, אולם החלה לתפוס תאוצה מהירה בשנים האחרונות הן ברחבי אירופה והן בארה"ב.

כירורגיית שד אונקופלסטית

כירורגיית שד אונקופלסטית היא שיטה ניתוחית המשלבת כריתה אונקולוגית רחבה תוך כדי "עיצוב מחדש" של השד, וזאת על ידי הסתמכות על העקרונות האונקולוגיים יחד עם שימוש בטכניקות מעולם הכירורגיה הפלסטית. בנוסף ליתרון האסתטי שגישה זו נותנת, היא מאפשרת למתוח את הגבולות של שימור השד ומשמשת, בין היתר, לכריתה של גידולים גדולים שבעבר חייבו כריתה מלאה של השד - מסטקטומיה.

עבודות רבות הראו שבניתוחים מסוג זה שיעור השוליים הכירורגיים המעורבים לאחר הניתוח נמוך יותר מאשר בניתוח משמר שד רגיל (12% לעומת 21%) ושיעור הניתוחים החוזרים (Re-excisions) גם הוא נמוך יותר (4% לעומת 14.6% בניתוח סטנדרטי).

Douglas Macmillan et. al 1. דוגמה לאישה עם גידול גדול ברביע חיצוני עליון של שד שמאל שאלמלא שימוש בממופלסטיה, כריתת הגידול היתה משאירה את השד עם עיוות ניכר

הגישה האונקופלסטית מתבססת על שני עקרונות כלליים:

  • ארגון מחדש של הנפח - Volume Displacement, שבשמה האחר גם נקראת Therapeutic Mammoplasty. נשים עם שד גדול או בינוני עם מידה מסוימת של צניחה (ptosis) ירוויחו משיטה זו, שבה משתמשים במתלה שמורכב מדרמיס ופרנכימה של רקמת השד הסמוכה הנותרת על מנת למלא את החלל שנוצר מכריתת הגידול. יש לציין שסימטריזציה של השד השני היא חלק בלתי נפרד מגישה זו.
  • החלפה של נפח - Volume Replacement - כאשר הגידול הוא בנפח גדול יותר, לאמור, יחס גידול/ שד הוא גדול, או כאשר השד הוא קטן וקיים קושי לשחזר את השד בשיטת "הארגון מחדש" ולכן יש יותר פגמים משום שרקמת השד הנותרת אינה מספקת לצורך ארגון מחדש ומילוי הפגם הנוצר. במקרים אלה מתעורר הצורך בשימוש ברקמה שהיא חיצונית לשד.

שיטה שהפכה מאוד פופולרית בשנים האחרונות באירופה וגם במזרח הרחוק היא שימוש במתלים המבוססים על הסעיפים הלטראליים של כלי הדם בבית החזה - Lateral Chest Wall Perforator Flapי(LICAP,יAICAP, LTAP,TDAP). המתלים הללו מרחיבים את האינדיקציות לשימור שד עם מינימום תחלואה, החלמה מהירה ותוצאות אסתטיות מצוינות. מתלה זה מעוצב על בית החזה הלטרלי כדי לכלול מקטע של דרמיס ושומן במקביל לצלעות (ללא שריר, ועל כן אין פגיעה בתפקוד או בתנועתיות), שמשמש למילוי החלל שנוצר בשד בעקבות כריתת הגידול. בניתוחים מסוג זה בד"כ לא נדרשת התערבות בשד השני. 

Roy et al. 1. אישה עם גידול בגודל 50 מ"מ ובלוטות נגועות שעברה כריתה ושחזור על ידי מתלה LICAP (בנוסף לדיסקציה אקסילרית). התמונה F היא שנה לאחר טיפול קרינתי

לסיכום, כיום בבתי החולים המובילים בעולם, כירורגיית שד אונקופלסטית נחשבת לאחד מסט הכלים של כירורג השד האונקולוגי, ועל כן אונקופלסטיקה הפכה להיות חלק אינטגרלי בתכניות ההתמחות ותת ההתמחות (fellowships) המובילות בעולם בכירורגיית שד אונקולוגית.

המרכז הרפואי תל אביב כיום הוא פורץ דרך בארץ בהכנסת גישה זאת לטיפול הכירורגי הרוטיני בסרטן השד (באינדיקציות הנכונות) כחלק בלתי נפרד מהטיפול הכירורגי האונקולוגי. כאשר כל הספקטרום של הניתוחים האונקופלסטיים המפורטים מעלה מבוצעים במרכז הרפואי תל אביב ביחידה לכירורגיית השד.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות