• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
ניתוח בריאטרי

ההשפעה של ניתוח בריאטרי על צפיפות העצם

מחקר תצפיתני בצרפת עקב אחרי 110 מטופלים ומצא כי ירידה משמעותית בצפיפות העצם מופיעה לאחר ניתוח בריאטרי, במטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. נמצא כי ירידה זו הינה קשורה לירידה במשקל ונשמרת לאורך זמן

20.08.2019, 17:41

ניתוח בריאטרי מהווה טיפול בהשמנת יתר חמורה. מטרת המחקר הייתה לבדוק את השכיחות של ירידה משמעותית קלינית בצפיפות העצם, 6 חודשים ו-12 חודשים לאחר ניתוח בריאטרי.

מחקר תצפיתני זה בוצע במרכז המתמחה בטיפול בהשמנת יתר, בבית החולים האוניברסיטאי של ריימס (Reims) בצרפת. צפיפות העצם על פני שטח הפנים נמדדה על ידי בדיקת DEXAי(Dual (X-ray Absorptiometry. הפחתה של מעל 0.03 גרם לס"מ מרובע נחשבה בעלת משמעות קלינית.

סך כולל של 110 מטופלים נכללו במחקר. ירידה משמעותית קלינית בצפיפות העצם נצפתה ב-62.1% מהמטופלים, 6 חודשים לאחר הניתוח הבריאטרי וב-71.6% מהמטופלים, 12 חודשים לאחר הניתוח הבריאטרי. לא נמצאו מקרים שלא אוסטאופורוזיס. נמצאו 4 מקרים של ירידה פחות משמעותית בצפיפות העצם (אוסטאופניה) ומקרה אחד של שבר לאחר ניתוח. באמצעות אנליזה של משתנה אחד נמצא כי ירידה בצפיפות העצם  קשורה לירידה במדד מסת הגוף (P<0.01), לירידה במשקל (P<0.01), למסת השומן (P<0.01) ולמשקל גוף רזה (P<0.01). באנליזה רבת משתנים נמצא קשר משמעותי בין הירידה בצפיפות העצם לבין אחוז עודף הירידה במשקל (Excess weight loss percentage, יחס סיכויים 1.11, רווח בר-סמך 95%, 1.05-1.18, P<0.001).

מסקנת המחקר הייתה כי נמצאה הפחתה משמעותית קלינית בצפיפות העצם, 6 חודשים לאחר הניתוח, ביותר מ-60% מהמטופלים אשר עברו ניתוח בריאטרי. עוד נמצא כי הירידה בצפיפות העצם נשמרת לאורך זמן ומתרחשת בעיקר בעצם הירך וקשורה קשר חזק לירידה במשקל. נטילת תחליפי ויטמינים וסידן באופן שיטתי, כמו גם מעקב באמצעות סריקות DEXA נמצא מתאים. בדיקות DEXA שיטתיות לפני ואחרי ניתוח ולאחר מכן כל שנה עד שהמשקל מתייצב, נמצאו ככל הנראה מעקב מתאים.

מקור: 

Geoffroy M. et al. (2019) Obesity Surgery. 29, 1,765

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  שברים,  ירידה במשקל,  אוסטאופורוזיס,  אוסטאופניה,  מחקרים,  צפיפות עצם
תגובות