חדשות

"איכילוב": טיפולי לייזר לאחר ניתוח להסרת גידול בשד בולמים הצטלקות

לתוצאות המחקר השלכות על גיבוש ההמלצות לפרוטוקול טיפול המונע צלקות בכלל ולאחר ניתוח להסרת גידול בשד בפרט

ד"ר אופיר ארצי ופרופ' תמר ספרא. "חשיבות מרובה להפחתת כאב ואי נוחות המתלווים לצלקת". צילום: מירי גטניו, "איכילוב"

במחקר שנעשה  במערך העור של המרכז הרפואי תל אביב - איכילוב נמצא כי טיפול המשלב שני סוגי לייזר, PDL - Pulse Dye Laser ו-CO2 Fractional Ablative - CO2 Laser, בשבועות לאחר ניתוח להסרת גידול בשד, מבטיח תוצאה אסתטית טובה יותר.

לתוצאות המחקר השלכות רחבות על גיבוש ההמלצות לפרוטוקול טיפול המונע צלקות בכלל ולאחר ניתוח להסרת גידול בשד בפרט. דו"ח המחקר פורסם לאחרונה ב-Lasers in Medical Science.

עורכי המחקר מסרו כי הסרת גידול סרטני בשד הוא שלב ראשוני בטיפול בנשים עם סרטן השד. עם זאת, הצלקות הנותרות לאחר הניתוח מלוות, לא אחת, בכאב ובמראה לא אסתטי ועלולות להביא לדימוי גוף שלילי ולמצוקה פסיכולוגית. הפגיעה באיכות החיים משפיעה בסופו של דבר על תחושת הריפוי המלא, שכן הצלקת נתפשת כ"תזכורת תמידית" למחלה המרחפת כעננה ממעל.

עד כה, ההליך המקובל לטיפול בצלקת התבסס על תחבושות לחץ, יריעות סיליקון ומניעת שהות בשמש. יעילותו של הלייזר במניעת צלקות הולכת ומתבססת במהלך שני העשורים האחרונים.

במחקר, שנערך בשנים 2018-2015 השתתפו 18 נשים בגילאי 64-37 שעברו ניתוח להסרת גידול בשד. כל המטופלות החלו בטיפול מניעתי במחצית מהצלקת 4-2 שבועות לאחר הניתוח ובפרוטוקול הטיפול החדשני. המחצית השנייה של הצלקת לא טופלה ושימשה להשוואה ולהערכת יעילות הטיפול החדשני. כל מטופלת קיבלה שלושה טיפולים במרווחים של חודש. משך כל טיפול היה כעשר דקות. פרוטוקול הטיפול שילב שני סוגים של לייזר: PDL עם לייזר CO2.

כשישה חודשים מסיום הטיפול האחרון בוצעה הערכה רפואית בלתי תלויה בידי שלושה מעריכים, רופאים דרמטולוגים ופלסטיקאי, על בסיס תמונות המעקב הרפואי שנלקחו טרום הטיפול בשני חצאי הצלקת ולאחריו. במקביל נשאלו המטופלות לגבי השיפור שהן חשות בגוון הצלקת, עוביה, נוקשותה, כאב וגרד נלווים לה, והן שלחו אומדן ומשוב.

סיכום הערכות הרופאים והמטופלות הצביע על שיפור ניכר ומשמעותי בכלל  מדדי המחקר בחלק הצלקת שטופל כך, בהשוואה לחלק שלא טופל.

קבוצת החוקרים כללה את פרופ' תמר ספרא, מנהלת השירות האונקו-גינקולוגי במערך האונקולוגי; פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך העור; ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה במערך העור; ד"ר ואסים שחאדה, ד"ר אמיר קורן, ד"ר פארס סלאמה ממערך העור וד"ר אור פרידמן מהמחלקה לכירורגיה פלסטית - כולם מ"איכילוב".

פרופ' ספרא אמרה: "בעידן זה שבו שיעורי הריפוי וההחלמה מסרטן השד גבוהים מאוד ונשים רבות חיות עשרות שנים לאחר הניתוח, יש חשיבות מרובה להפחתת תופעות של כאב ואי נוחות המתלווים לצלקת ולשיפור ההיבט האסתטי".

פרופ' שפרכר הוסיף: "רפואת העור בארץ ובעולם עוברת מהפכה של ממש שבמרכזה היכולת של הרופאים המטפלים להעמיד לטובת המטופלים מגוון הולך ומתרחב של טכנולוגיות, תוך שילוב כוחות ודו שיח עם דיסציפלינות רפואיות שונות ועם המטופלים עצמם. המחקר החדש  הוא תולדה של השינוי המשמעותי הזה".

נושאים קשורים:  פרופ' תמר ספרא,  פרופ' אלי שפרכר,  ד"ר אופיר ארצי,  טיפולי לייזר,  מניעת הצטלקות,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  סרטן שד
תגובות