חדשות

מחקר באונ' בן גוריון: כיוון חדש בפענוח מנגנוני ההתפתחות של מחלת הסרטן

ממצאי המחקר הראו כי מתילציה מעורבת בקביעת קצב התקדמות חלוקת התא ומשפיעה על התפתחות סוגי סרטן ומחלות מטבוליות כסוכרת, כבד שומני והשמנה

ד"ר מיכל פלדמן וד"ר דן לוי במעבדה. צילום: ליטל וייל

מחקר שאותו הובילה ד"ר מיכל פלדמן ובוצע במעבדתו של ד"ר דן לוי מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב (NIBN), מצא כיוון חדש לעצירת תהליך חלוקת התאים בגוף – מנגנון שעשוי, לטענת החוקרים, למנוע התפתחות  של גידולים סרטניים ומחלות נוספות.

ממצאי המחקר פורסמו ב"רשומות האקדמיה הלאומית האמריקאית למדעים" (PNAS).

ד"ר לוי מסר: "מתילציה היא תגובה אנזימטית במהלכה מוספת קבוצת מתיל (CH3) על גבי DNA או חלבונים. רוב המחקרים העוסקים בה מתמקדים בהשפעת קבוצה כימית זאת על ה-DNA. באחרונה, יותר ויותר אינדיקציות מרמזות על כך שמתילציה משפיעה בצורה ישירה גם על פעילות החלבונים בתא.

"לזיהוי מסלולים תאיים המבוקרים על ידי מתילציה ושל האנזימים המוסיפים את קבוצת המתיל (מתיל-טרנספרזות) יש חשיבות רבה לא רק בהבנת תהליכים בסיסיים המתרחשים בתאי האדם אלא גם בפענוח מנגנוני התפתחותן של מחלות שונות, ביניהן סרטן. ממצאי המחקר הראו כי מתילציה מעורבת בקביעת קצב התקדמות חלוקת התא. חלוקה לא מבוקרת של התאים בגופנו נחשבת לגורם המרכזי בהתפתחות גידולים סרטניים".

בעבודה זו, ד"ר פלדמן ועמיתיה מצאו כי מתילציה של גורם בקרה מרכזי בחלוקת התא, הנקרא PLK1, על ידי המתיל-טרנספרז SETD6, מווסתת את המהירות שבה התאים מתחלקים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שבהיעדר מתילציה, בקר החלוקה PLK1 מראה פעילות מוגברת המובילה להאצה בקצב חלוקת התאים ובעקבות זאת להתרבות מהירה יותר של התאים.

במעבדתו של ד"ר לוי עוסקים בלימוד תהליכים נוספים שבהם מעורבת מתילציה של חלבונים, בין השאר: תנועתיות של תאים, מוות תאי מתוכנת, בקרת נזקי DNA, התמיינות של תאי שומן. תהליכים אלה ואחרים משפיעים באופן ישיר על התפתחות מחלות הנחקרות במעבדה, ביניהן סוגי סרטן שונים ומחלות מטבוליות כסוכרת, כבד שומני והשמנה.

ד"ר לוי: "המחקר המתבצע במעבדה הוא בעל השלכות משמעותיות הן בתחום המחקר הבסיסי והן היישומי וטומן בחובו פוטנציאל לזיהוי מטרות תרפויטיות חדשות. במקביל למחקרים אלה, צוות המחקר במעבדה עוסק בפיתוח מעכבים ספציפיים למתיל-טרנפרז (SETD6). מעכבים אלה ישמשו בעתיד לפיתוח אסטרטגיות טיפול אלטרנטיביות שאנו שואפים שיאפשרו ריפוי מחלות שונות שבהן מעורב SETD6".

נושאים קשורים:  מתילציה,  אוניברסיטת בן גוריון,  ד"ר מיכל פלדמן,  ד"ר דן לוי,  מחלת הסרטן,  חלוקת תאים,  חדשות
תגובות