חדשות

טיפול חדשני בהנדסה גנטית בלימפומה ובלוקמיה יינתן ב"איכילוב" וב"שיבא"

עד כה השימוש בטכנולוגיה זאת הוגבל למחקרים קליניים קטנים בחולים בסרטן דם מתקדם. בעקבות הצלחתו גם בילדים וגם במבוגרים, הוחלט להרחיב את השימוש

לוקמיה, בדיקת מעבדה (צילום: אילוסטרציה)

במרכזים הרפואיים הגדולים "שיבא" ו"איכילוב" יחל בימים הקרובים להינתן טיפול חדשני ומתקדם לחולי סרטן דם מסוג לימפומה ולוקמיה אגרסיביים, באמצעות שיטה של הנדסה גנטית המפעילה את המערכת החיסונית של החולה.

הטיפול – CAR-T של חברת נוברטיס (בשם "קימרה") יינתן במסגרת סל התרופות. ועדת הסל אישרה אותו כחלק מהאישורים שניתנו להכללת תרופות חדשות בסל מ-2019. הוא מיועד לחולים במצב שבו הטיפולים הקיימים לא עזרו להם. הטכנולוגיה פותחה על בסיס מחקר של פרופ' זליג אשחר ממכון ויצמן, חתן פרס ישראל.

עד כה השימוש בטכנולוגיה זאת הוגבל למחקרים קליניים קטנים בחולים בסרטן דם מתקדם. בעקבות הצלחתם גם בילדים וגם במבוגרים הוחלט להרחיב את השימוש. בתי החולים שקיבלו את האישור עברו הכשרה ובדיקה לשם כך מחברת התרופות לצורך הסמכה.

הראשונים ב"איכילוב" שכבר קיבל את ההסמכה ומיועדים לקבל את הטיפול הם 75 חולי לימפומה אגרסיבית של תאי B שלא הגיבו לשני טיפולים קודמים, ושמונה ילדים וצעירים החולים בלוקמיה מסוג ALL.

בסיס הטכנולוגיה כפי שפותחה במחקריו של פרופ' אשחר: כמות קטנה של תאי המערכת החיסונית של המטופל נלקחים מדמו, עוברים הליך הנדסה גנטית במעבדות חברת התרופות בחו"ל ומוחזרים למטופל בעירוי כטיפול חד פעמי כדי להשמיד את תאי הסרטן.

על פי הנתונים מהמחקרים הקליניים באמצעות הטיפול הזה הושגה הפוגה מלאה בהתקדמות המחלה אצל 81% מחולי הלוקמיה, 40% בקרב חולי לימפומה ואצל 12% הושגה הפוגה חלקית.

תופעות הלוואי האפשריות: תגובה דלקתית או תגובה נוירולוגית שסיבתה אינה ברורה.

טכנולוגיה דומה בשם "יסקרטה" של חברת גיליאד לא נכנסה בשלב זה לסל התרופות. "איכילוב" אושר על ידי החברה להעניק את הטיפול ומנהל מגעים עם קופות החולים כדי לאפשר אותו ובאותן עלויות של סל התרופות.

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי ב"איכילוב", הסבירה כי "תאי T הם חלק ממערכת החיסון בגוף האדם. תיאורטית יכולים תאי T להילחם גם בתאים סרטניים, אך תאים ממאירים מצליחים לדכא את פעילותם ולחמוק מהמערכת החיסונית. לכן נדרש תהליך של 'חינוך מחדש', שבזכותו רוכשים תאי ה־T יכולת להרוג באופן ספציפי את תאי הגידול. הטיפול מיועד לחולים שמחלתם עמידה והעובדה שאיננה חוזרת תקופה ארוכה מבשרת על סיכוי גבוה להחלמה. בתופעות הלוואי ניתן לשלוט".

פרופ' רוני גמזו, מנהל "איכילוב", הוסיף: "זו בשורה עצומה עד כדי הצלת חיים ממשית לחולי סרטן הדם בישראל".

נושאים קשורים:  סרטן הדם,  קימרה,  נוברטיס,  שיבא,  פרופ' עירית אביבי,  פרופ' רוני גמזו,  לימפומה,  לוקמיה,  סל התרופות,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
31.03.2019, 12:16

שלום!
האחיינית שלי גרה בארצות הברית ויש לה לימפומה אגרסיבית שלא הגיבה לשום טיפול. בכתבה כתוב
שתאי המערכת החיסונית של המטופל נלקחים מדמו, עוברים הליך הנדסה גנטית במעבדות חברת התרופות בחו"ל . אבקש לעזור . באיזה חברות זה מתבצע ואיפה. מאוד אודה עבור התשובה .בתודה
דימיטשטיין אופירה 052-3890464

19.06.2019, 23:48

לדעתי את צריכה ליפנות למערכת העיתון או לכתב שעשה את הכתבה תשובה של אחד מהם תהיה מהימנה יותר בהצלחה