בחזית הרפואה

מהפכה ושמה טיפול בטרשת נפוצה

הבנת מנגנוני המחלה ופיתוח תרופות חדשות בשנים האחרונות מאפשרים להציע לחולי טרשת נפוצה כלים רבים ויעילים בהתאמה אישית להתמודדות עם המחלה

26.03.2019, 18:11
מחלות נוירולוגיות, טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

מאת ד"ר קרן רגב, מנהלת השירות לטרשת נפוצה, המערך הנוירולוגי, המרכז הרפואי איכילוב – תל אביב

טרשת נפוצה היא מחלה דמיאלנטיבית כרונית של מערכת העצבים המרכזית, שבה תאי דלקת תוקפים את מעטפת שלוחות תאי העצב, ה"מיאלין". התוצאה היא הצטברות נגעים דמיאלנטיבים באתרים שונים של מערכת העצבים המרכזית כולל המוח, חוט השדרה ועצבי הראייה וכפועל יוצא - פגיעה בהעברת האות החשמלי בצורה יעילה.

על אף שמה המטעה, "טרשת נפוצה" אינה מחלה שכיחה. בעולם ידוע על כארבעה מיליון איש שלוקים במחלה, כ-6,000 מתוכם חיים בישראל, כאשר 150 חולים מאובחנים בישראל מדי שנה. למעשה, המונח "נפוצה" לא מתייחס לשכיחות המחלה כי אם לנגעים המצטברים במערכת העצבים.

מי הם החולים במחלה?

טרשת נפוצה היא מחלה עם רוב נשי: היחס בין נשים לגברים הוא 1:3. המחלה מתפרצת בדרך כלל באנשים צעירים בין גיל 20 ל-40.

מהם ביטויי המחלה?

מבחינת הביטוי הקליני, המחלה פוגעת באופן אקראי באזורים שונים של מערכת העצבים המרכזית, במוח ובחוט השדרה, ובהתאם גם הסימפטומים מהם סובלים המטופלים מגוונים וכוללים: טשטוש בראייה, כפל ראייה, סחרחורת סיבובית, ירידה בתחושה או תחושות לא תקינות באזורים שונים בגוף, הפרעות בקואורדינציה, קושי בדיבור או בבליעה, חולשה בגפיים או בשרירי הפנים כמו גם סימפטומים כלליים יותר, כגון: עייפות, ירידה בריכוז וביכולת הלמידה והפרעות במצב הרוח.

בדרך כלל, המחלה מתבטאת בצורה של התקפים כאשר בין ההתקפים יש הפוגות. חלק מההתקפים משאיר שארית של חסר נוירולוגי ואחרים חולפים ללא זכר. בחלק מהמקרים ועם השנים, המחלה משנה את פניה והופכת להיות מחלה מתקדמת - כלומר יש התקדמות הדרגתית של הנכות ללא קשר להתקפים. אצל אחוז קטן מן החולים המחלה מתחילה ללא התקפים ומתבטאת מיד בראשיתה בהתקדמות הדרגתית של הנכות.

כיצד מאובחנת המחלה?

לאבחון המחלה יש צורך ב:

  • נתונים קליניים, המבוססים על תלונות החולה וממצאי בדיקתו.
  • צילומי MRI של המוח וחוט השדרה.
  • לעתים יש צורך בבדיקת נוזל השדרה.

על שלושה תנאים קליניים להתקיים כדי שתינתן אבחנה מוחלטת של טרשת נפוצה:

  • עדות למעורבות המחלה ביותר ממקום אחד של מערכת העצבים המרכזית.
  • עדות לפעילות המחלה בזמנים שונים עם הפסקה ביניהם או עדות להחמרת המחלה לאורך זמן.
  • שלילת אבחנות מבדלות.

מה הן דרכי הטיפול במחלה?

משאבים רבים מושקעים בהבנת המנגנונים הגורמים למחלה ובפיתוח תרופות חדשות על מנת למגר את ההתקפים ואת התקדמות הנכות. המאמצים הללו הניבו בשנים האחרונות פירות רבים וכיום מוכרות ומאושרות לטיפול מספר הולך וגובר של תרופות הניתנות באמצעות זריקות, עירוי לווריד או בכדורים, שעשויות לצמצם את תדירות ההתקפים ולעכב את התקדמות המחלה ולעתים אף לעצור את ביטויה לחלוטין. בשנים האחרונות ישנה האצה של פיתוח תרופות נגד טרשת נפוצה ועימה גדילה בכמות התכשירים שמאושרים לטיפול במחלה ושנכנסו לסל הבריאות.

מלבד הטיפול שמטרתו שינוי מהלך המחלה, אנו גם מטפלים בהתקפים. הטיפול המקובל במקרה זה הוא הזלפת סטרואידים דרך הווריד, זאת בהתאם להערכה הנוירולוגית. טיפול זה מקצר ומקל על התסמינים המתלווים להתקף.

נוסף על כך חשוב לטפל בתסמיני המחלה על מנת להקל על המטופלים ולשפר את איכות חייהם, הן באמצעות תרופות לשיפור נוקשות שרירים, כאבים, הפרעות במתן שתן, עייפות, שינויים במצב הרוח והפרעה בתפקוד המיני, והן באמצעות תכנית שיקום הכוללת פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וייעוץ פסיכולוגי שיקומי.

האם יש בשורה לחולי טרשת נפוצה?

מבין כל המחלות הנוירולוגיות, טרשת נפוצה היא המחלה שעוברת בשנים האחרונות את המהפכה הדרמטית ביותר ומשנה את פניה לנגד עינינו. כאשר אנו מבשרים היום למטופל על אבחנתו כחולה במחלה, אנו יכולים להציע לו כלים רבים ויעילים להתמודד איתה ולנסות להתאים עבורו בהתאם לצורת המחלה וחומרתה את הטיפול המתאים ביותר והנוח ביותר, תוך התחשבות באורח החיים של החולה, ברצון להרות ולהקים משפחה ובשיקולים רבים ושונים של יעילות, בטיחות ונוחות.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות