בחזית הרפואה

נפחת ריאות ודרכי הטיפול המתקדמות במחלה

טכנולוגיה רפואית זעיר פולשנית מודרנית מאפשרת כיום לבצע ניתוחים חדשניים לטיפול באמפיזמה ריאתית, שיתרונותיהם פחות סיבוכים, פחות כאבים ואיכות חיים טובה למטופלים

מאת ד"ר מיכאל פאר, מנהל המחלקה לניתוחי חזה, המרכז הרפואי איכילוב - תל אביב

נפחת ריאות היא מחלה השייכת לקבוצת מחלות חסימתיות כרוניות ובלתי הפיכות של דרכי הנשימה (COPD). היא נגרמת כתוצאה מעישון בדרך כלל. המחלה מתקדמת עם השנים גם באנשים שהפסיקו לעשן, היא בלתי הפיכה וניתנת לטיפול תרופתי סימפטומטי בלבד. בישראל, המחלה מהווה את סיבת המוות הרביעית בשכיחותה. המחלה גורמת לירידה בתפקוד יומיומי, לתלות בחמצן ולאשפוזים חוזרים בעקבות החמרתה נשימתית ומתבטאת בשני צורות: דלקת של דרכי הנשימה - ברונכיטיס והרס של רקמה ריתית - נפחת (אמפיזמה).

נפחת ריאות גורמת לקוצר נשימה בשלוש דרכים: חמצן שנכנס לחלקים הרוסים בריאות לא נכנס לדם והדבר גורם להיפוקסיה – ריכוז נמוך של חמצן בדם; ניפוח יתר של אזורים אמפיזמטיים לוחץ על רקמת הריאה ופוגעה בתפקודה; ניפוח יתר של הריאה לוחץ על שרירי נשימה – שרירים אינטרקוסטליים (בין הצלעות) ועל הסרעפת (שריר בין חלל בית החזה ובטן) וגורם לחולשתם. כתוצאה מכך, מטופלים עם נפחת ריאות מבצעים מאמץ קשה רצוף כדי לנשום.

ניתוחים חדשניים להקטנת נפחת ריאתי

אמפיזמה ריאתית ניתנת לטיפול כירורגי על ידי הקטנת נפחת ריאתי. בעבר, הניתוח התבצע על ידי כריתת אזורים אמפיזמטיים בהרדמה כללית (החולה מונשם) בשיטה פתוחה ונלוו לו סיבוכים רבים כתוצאה מפתיחת בית החזה והרדמה כללית.

כיום מבצעים ניתוחים להקטנת נפח ריאתי בשיטה מתקדמת ביותר על ידי פליקציה (קיפול וסגירה) של אזורים אמפיזמתיים (לא מאווררים), ללא כריתה של רקמה ריאתית. הניתוח מתבצע בגישה זעיר פולשנית – טורקוסקופיה, דרך שניים או שלושה חתכים זעירים (1.0 ס"מ) בהרדמה מקומית או אזורית (אפידורלית) ללא צורך בצינור הנשמה. מדובר בשיטה חדשנית שמשמעותית מורידה סיבוכים לאחר הניתוח ומקצרת זמן התאוששות.

לאחר הניתוח המטופל חש בשיפור נשימתי במנוחה ובמאמץ, החזרה לתפקוד היומיומי מהירה יותר, כמו גם הגמילה/ ירידה מחמצן/ הנשמה בלתי פולשנית.

מטופלים שיכולים ליהנות מהניתוח הם מטופלים שהפסיקו לעשן, מטופלים עם תפקוד יומיומי ירוד, מטופלים עם אמפיזמה בולטת יותר באונות ריאה עליונות ומטופלים שלא נהנים מטיפול תרופתי מקסימלי.

לפני הקטנת ריאה יש לעבור בדיקת תפקודי נשימה מלאים כולל דיפוזיה, CT של בית החזה, מיפוי ריאות, אקו לב ומבחן מאמץ על ידי הליכה שש דקות.

עיקר הטיפול בנפחת ריאות הוא תרופתי ומנוהל על ידי רופא ריאות. לעתים הפגיעה ריאתית במטופלים הסובלים מנפחת ריאות מתרחשת בצורה לא אחידה ברקמת הריאה (אזורים ריאתיים מסוימים נגועים יותר וחלקם נגועים פחות). במקרים האלה אפשר לבצע ניתוח להסרת החלקים הפגועים בריאה – הקטנת נפח ריאתי (lung volume reduction surgery) על ידי כריתה של 25%-20% מהרקמה הריאתית שאינה מתפקדת. לעתים קרובות יותר, הפגיעה ריאתית בחולים הסובלים מנפחת ריאות מתרחשת בצורה אחידה ומטופלים אלה בדרך כלל מועמדים לניתוח השתלת ריאות.

במשך שנים הניתוח להקטנת נפח ריאתי נעשה בגישה שמרנית (על ידי פתיחת עצם בית החזה), אולם בעשור אחרון מתבצעים בהצלחה, באמצעות טכנולוגיה רפואית זעיר פולשנית מודרנית בעזרת וידיאו (video assisted lung surgery), ניתוחים חדשניים המאפשרים למטופלים לצלוח את הניתוח עם פחות סיבוכים ופחות כאבים לאחר הניתוח.

הניתוח מאפשר לחלקים פחות פגועים של הריאה לתפקד טוב יותר ולמטופלים איכות חיים טובה בהרבה. לאחר הניתוח, חלקי הריאה הבריאה והשרירים הבין צלעיים והסרעפת תומכים בנשימה ועובדים יחד בצורה יעילה יותר. הניתוח מאפשר איכות חיים טובה יותר.

לאחרונה התחלנו במחלקה לבצע ניתוחים חדשניים המאפשרים עליית מדרגה בטכנולוגיית כירורגית בחולים עם אמפיזמה ריאתית על ידי הימנעות מכריתה של אזורים פגומים בריאה וביצוע קיפולם. הדבר מאפשר להגיע לאותן תוצאות טיפוליות כפי שנעשה בניתוח עם כריתת חלקים פחות מתפקדים ומאפשר לנתח חולים מורכבים וקשים יותר מצד אחד, ומצד שני מוריד משמעותית תחלואה לאחר הניתוחית.

ניתוחים חדשניים אלה מבוצעים במחלקה בשיתוף פעולה עם מנתחים מובילים בתחום ממחלקה מקבילה בבירת איטליה, רומא, ויחדיו מקדמים המומחים את הפרויקט.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות
11.04.2019, 07:18

מזל טוב . הרבה הצלחה ואושר
חג שמח