בחזית הרפואה

ניתוחי לפרוסקופיה בילדים

על ניתוחי הלפרוסקופיה השכיחים בילדים ועל טיפול בילודים ובתינוקות הסובלים מתסמונת המעי הקצר

מאת פרופ' איגור סוחוטניק, מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים, בית החולים "דנה-דואק", המרכז הרפואי איכילוב - תל אביב

לפרוסקופיה היא שיטת הניתוח המועדפת כיום בכירורגיה ומבוצעת בכל גיל, אך בילדים היא מחייבת מיומנות גדולה יותר תוך היעזרות בכלי ניתוח מתוחכמים וקטנים יותר. שיטה זו כמעט שאינה מלווה ביצירת הידבקויות, הכאבים פחותים וכך גם ההרגשה הכללית לאחר הניתוח. ימי האשפוז מינימליים והסכנה של חסימת מעיים לאחר הניתוח, בשיטה זו, כמעט אינה קיימת.

הניתוח השכיח ביותר בילדים, המבוצע באופן דחוף, הוא ניתוח לכריתת תוספתן מודלק המתבצע בגישה לפרוסקופית. לעומת זאת, הניתוח השכיח ביותר המבוצע בילדים באופן אלקטיבי הוא ניתוח לתיקון בקע מפשעתי שניתן כיום לביצוע בגישה לפרוסקופית בילדים ובתינוקות.

המחלקה לכירורגית ילדים בבית החולים לילדים "דנה-דואק" מקדמת את תחום הניתוחים הלפרוסקופיים וצוות המחלקה הוא בעל מיומנות וניסיון עשיר בשיטת ניתוח זו. בין הניתוחים המבוצעים במחלקה בגישה זאת: ניתוחי כיס מרה, כריתת תוספתן, טיפול באשכים טמירים, תיקון בקעים מפשעתיים, ניתוחי טחול, כריתת גידולים קטנים, ניתוחי מעי דק ומעי גס ואף ניתוחים לתיקון מומים מולדים.

תיקון בקע מפשעתי

המחלקה מבצעת תיקון של בקעים מפשעתיים בגישה לפרוסקופית בשלושה מצבים:

  1. תיקון בקע מפשעתי בגישה פתוחה ובדיקה לפרוסקופית דרך החתך הניתוחי לאבחון בקע מפשעתי בצד הנגדי.
  2. תיקון בקע מפשעתי, שאינו כלוא, בגישה לפרוסקופית באופן אלקטיבי.
  3. תיקון בקע מפשעתי כלוא, שאינו ניתן להחזרה, בגישה לפרוסקופית.

קיימים מספר יתרונות לתיקון בקע מפשעתי בגישה לפרוסקופית והם:

  1. הערכה וסקירה טובים יותר של המעי שנכלא בבקע כדי לשלול סימני סבל ונמק.
  2. בדיקה לצורך שלילת קיומו של בקע מפשעתי בצד הנגדי ותיקון בו זמנית במידת הצורך.
  3. ניתן להימנע מגרימת נזק לחבל הזרע ולכלי הדם של האשך בזמן הפרדת שק הבקע.
  4. תוצאות קוסמטיות טובות יותר מאשר בגישה הפתוחה.

בשנת 2018 בוצעו במחלקה מעל 90 ניתוחים לתיקון בקע מפשעתי בגישה לפרוסקופית בהצלחה וללא סיבוכים.

הארכת מעי בתסמונת המעי הקצר

בעיה נוספת שעימה מתמודדים תינוקות וילדים היא תסמונת המעי הקצר, המוגדרת ככשל של מערכת העיכול לאפשר ספיגה ועיכול של מרכיבי מזון, מעבר לסף המאפשר גדילה והתפתחות תקינה של תינוקות וילדים כתוצאה מקיצור אורך המעי או אובדן יכולת הספיגה שלו.

תסמונת המעי הקצר מלווה בכריתה של מחצית המעי הדק או יותר, וכן בשלשולים, צואה שומנית (Steatorrhea), התייבשות, הפרעות אלקטרוליטיות בדם, תת ספיגה ותת תזונה מתקדמת. התסמונת מופיעה בילודים ובתינוקות הלוקים באנטרוקוליטיס נמקית (NEC), אטימות המעי מלידה (Atresia), מחלת הירשפרונג ו-Malrotation המובילה לתסביב מעי אשר מחייב כריתת מעי משמעותית. אטיולוגיות נוספות כוללות טראומה, כריתת שאתות נרחבת, פיסטולות וסקלרודרמה.

התסמונת מלווה בשיעורי תמותה ותחלואה משמעותיים וגורמי הסיכון המשפיעים על כך הם אורך המעי הנותר, אובדן המסתם ה-Ileocecal, פיגור בגדילה, זיהומים משניים לנוכחות צנתר קבוע בווריד ומחלת אבנים בדרכי המרה עקב הזנה לתוך וריד. הסיבה העיקרית לתמותה ולסיבוכים המשמעותיים ביותר קשורה לאי ספיקת כבד סופנית ולסיבוכים הקשורים לזיהומים מחיידקים. בנוסף, דווח על סיבוכים נדירים יותר התורמים לתמותה ולתחלואה כגון חמצת לקטית, אבנים במרירה, בדרכי השתן ודלקות מעי.

שיעור התמותה כתוצאה מתסמונת המעי הקצר השתפר בעשורים האחרונים הודות להתפתחות בהשתלות כבד ומעיים, הזמינות של הזנה לתוך הווריד (TPN), יכולות טיפול נמרץ משופרות, זמינות של תרופות אנטיביוטיות רבות עוצמה וביצוע ניתוחי הארכת מעי.

הטיפול בילדים הלוקים בכשל של מערכת העיכול מבוצע בצורה מיטבית, כאשר קיים תיאום בין-מקצועי המאפשר מאזן נכון בין תזונה לתוך הווריד לתזונה פומית, טיפול רפואי לסיבוכים המלווים את המצב, ניתוחים להארכת המעי ואף השתלות מעי במקרים קיצוניים.

לאור המורכבות הקיימת בטיפול בתסמונת המעי הקצר, ישנה חשיבות רבה בצורך בבניית צוות טיפולי רב מקצועי, על מנת להתמודד עם כשל מערכת העיכול. היתרונות בגישה זו באות לידי ביטוי בשילוב הידע של מומחים ממקצועות שונים, על מנת לשפר את מהלך המחלה, את התקשורת בין המומחים לגבי תכנית הטיפול הפרטנית עבור כל חולה ובני משפחתו, ולשמור על רצף טיפולי בכל אחת מאפשרויות הטיפול.

המחלקה לכירורגית ילדים בבית החולים לילדים "דנה-דואק" פועלת לשם כך כחלק ממערך במרכז-על המתמחה בשיקום ובטיפול בכשל מערכת העיכול כתסמונת המעי הקצר, הכולל מומחים ברמה גבוהה בתחום הגסטרואנטרולוגיה של ילדים ותזונה קלינית ומנתחי ילדים המסוגלים לבצע ניתוחי הארכת מעי.

צוות המחלקה מתמחה בשיטת הארכת המעי הנקראת STEP – Serial Transverse Enteroplasty Procedure כאשר המעי מורחב כחלק משיקום מערכת העיכול בתסמונת המעי הקצר.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות