קנאביס

כיצד להעריך את היעילות ותופעות הלוואי של שימוש בקנאביס רפואי באופן פשוט?

החוקרים פיתחו שאלון המעריך באופן פשוט את ההשפעות החיוביות והשליליות של שימוש בקנאביס וכלי זה יכול לשמש קלינאים וחוקרים

קנביס רפואי (אילוסטרציה)
קנביס רפואי (אילוסטרציה)

קנאביס רפואי נחשב לבעל השפעה מיטיבה במגוון מצבים ובכלל זה כאב כרוני, חרדה והפרעות שינה. קנאביס רפואי זמין באמצעות מרשם במספר רב של מדינות ובקנדה הינו זמין באופן חוקי בחנויות ובאופן מקוון.

ישנן דרכים רבות בהן ניתן לצרוך את הסם ובכלל זה שאיפה בעישון או מאיידים, בליעה כשמן, מזון או נוזל וספיגה באמצעות מדבקות עוריות. ככל שטווח המוצרים גדל, ישנו קושי גובר להעריך שינויים חיוביים ושליליים הנגרמים על ידי קנאביס רפואי. כמו כן, יש קושי להשוות מוצרים שונים.

החוקרים פיתחו כלי המכונה MACESSי(Medical Assessment of Cannabis Efficacy and Side-effects Scale) אשר תוכנן במיוחד על מנת להתייחס לבעיה זו.

לאחר חיפוש מקיף בספרות החוקרים קבעו את ההטבות ותופעות הלוואי הנפוצים ביותר לאחר שימוש בקנאביס והכלי תוכנן על מנת להעריך השפעות אלו. הכלי מורכב מ-25 שאלות כאשר כל שאלה מנוקדת מ-0-4 והציון הכולל נע בין 0-100. ציון גבוה בכלי מעיד על מוצר יעיל שנסבל היטב. ציונים נמוכים מעידים על תופעות לוואי רבות והיעדר הטבה קלינית. הכלי זמין באופן מקוון ויכול לשמש למחקר, למדידת שינויים לאחר שימוש פרוספקטיבי בקנאביס על ידי בודדים או קבוצות ולצורך נתוני חתך.

הכלי נועד לתמוך במשתמשים פרטיים ובחוקרים הבוחנים יתרונות ובעיות עם מוצרים ספציפיים ויכול לספק ציון אחיד למספר של מוצרים.

מקור: 

Silverstone, P.H. (2018) Advances in Social Sciences Research Journal. 5(12)

נושאים קשורים:  קנאביס,  מריחואנה,  בטיחות,  יעילות,  מחקרים קליניים,  סולם,  מחקרים
תגובות