חדשות

סם המסיבות פופרס עלול לגרום לבעיות בראייה גם בשימושים בודדים בלבד

ד"ר רועי צוקר מהיחידה למחלות זיהומיות ב"איכילוב" מזהיר מפני נזקיו של סם המסיבות העלול לגרום אף לעיוורון

ד״ר רועי צוקר, רופא ביחידה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב בתל אביב, פרסם אתמול (ג') פוסט בדף הפייסבוק של המרכז הרפואי ובו הוא מזהיר מפני נזקיו של סם המסיבות – ה"פופרס" - Poppers.

"השבוע", כך מתאר ד"ר צוקר, "הגיע אלינו מטופל אשר סבל מטשטוש ומהפרעות משמעותיות בראייה. הוא אושפז במחלקה הנוירולוגית לאחר שנבדק על ידי רופא עיניים ועבר בדיקות הדמיה, לרבות CT ראש ו-MRI, אשר לא הראו ממצאים משמעותיים. בבדיקת הראייה היתה לו הפרעה ברורה בשדה הראייה אך כאמור לאף אחד לא היה מושג מהי הסיבה".

בהמשך הוא מתאר כיצד בשיחה עם המטופל, סיפר האחרון כי הפרעות הראייה החלו מיד לאחר שעשה שימוש במספר סמי מסיבות, שכללו בין היתר פופרס - סם הגורם להרפיית שרירים ולתחושת אופוריה. "לא הרבה יודעים אבל פופרס", מסביר ד"ר צוק, "יכול לגרום להפרעות ראייה קשות אפילו משימושים בודדים בלבד. לעתים, הפרעות ראייה אלו נשארות קבועות ואינן חולפות".

לדבריו, "יש דיווחים רבים בספרות הרפואית על מטופלים, רובם המוחלט גייז, שהגיעו עם הפרעות ראייה לאחר שימוש בפופרס. המשתמשים מדווחים על הפרעות ראייה שונות אבל הנפוצה שבהן היא הפרעה ביכולת להתמקד ולקרוא, ובמקרים קיצוניים גם איבוד ראייה משמעותי יותר עד לכדי כמעט עיוורון.

"פופרס בעצם הוא שם למספר חומרים המכילים כולם Nitrite. בשנים האחרונות מצאו כי אירועים של ירידה בראייה קשורים יותר לחומר Isopropyl Nitrite שהוא נפוץ ביותר בפורמולציה של הסם. מצאו כי הסם גורם לפגיעה ישירה בתאי קליטת האור של העין הנקראים פוטורצפטורים. לא ברור באיזה מנגנון נוצרת הפגיעה אך יודעים כי בדך כלל היא מתרחשת באזור מסוים של העין הנקרא Fovea. כיוון שלא מדובר בממצא מאוד בולט בבדיקת העיניים, חשוב לדווח לרופא העיניים על השימוש בפופרס כדי שיידע מה ואיפה לחפש בבדיקת העין.

"יש לציין", כותב הרופא מאיכילוב, "כי מדווחים מספר מקרים שבהם הנזק היה קבוע והראייה של חלק מהמטופלים לא חזרה לקדמותה. עם זאת, חלק גדול משתפרים בחלוף הזמן, לפעמים אחרי זמן ממושך".

האם יש טיפול לתופעה? לדברי ד"ר צוק, "לא ממש, ובמקרים אלה מה שצריך לעשות הוא פשוט לעקוב ולקוות שהראייה תלך ותשתפר. ולכן, אם הבחנתם בירידה בראייה סביב שימוש בפופרס, יש לפנות לרופא המטפל שלכם ולרופא עיניים ולהיבדק".

והחולה מ"איכילוב"? הוא שוחרר לביתו להמשך מעקב עם ראייה לקויה.

נושאים קשורים:  סמי מסיבות,  פופרס,  NITRITE,  ליקויי ראייה,  פגיעה בראייה,  ד"ר רועי צוקר,  איבוד ראייה,  עיוורון,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
 
אנונימי/ת
04.07.2018, 20:33

כמה טמבלים יכולים להיות אנשים, כמה רעל להכניס לגוף?