חדשות

ליצמן: "בג"צ לא פתר הבעיה ב'הדסה', אבל אני ניצחתי בסיפור הזה"

שר הבריאות אמר בראיון לרדיו 103FM כי בית המשפט "קיבל את עמדתי כפי שהייתה לכל אורך הדרך, ואפילו הקל עלי יותר ממה שרציתי"; ליצמן אמר כי העיר למנהל "הדסה" פרופ' רוטשטיין על התבטאויותיו, "אבל בניהול הוא הצליח"; הורי הילדים מקווים כי חלק מהרופאים ייקלטו ב"שערי צדק"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר אתמול (ב') בשיחה עם תחנת הרדיו 103FM, כי בג"צ לא פתר את הבעיה ב"הדסה", "אבל קיבל את עמדתי כפי שהייתה לכל אורך הדרך - שלא לפתוח מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים ב'שערי צדק' - ובכך גם הקל עלי אפילו יותר ממה שרציתי".

ליצמן התראיין לתכנית הרדיו של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה. השר אמר, כי "תמה תקופת ההידברות" בנוגע למשבר ב"הדסה", שנוצר כאשר תשעת רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים בבית החולים התפטרו במחאה על צעד ההנהלה.

שר הבריאות הוסיף כי הוא מרגיש ש"דווקא ניצחתי בפרשה הזאת", ושב והדגיש כי בג"צ פסל את הרעיון של הקמת מחלקה ב"שערי צדק" ואימץ את עמדת אנשי המקצוע. "ניסו להכריח אותי, את מערכת הבריאות, לעשות את מה שהם (הרופאים) רצו. וזה לא בא בחשבון. לא יכול להיות מצב שמנהל מחלקה ידרוש תנאים ויאיים להתפטר יחד עם כל רופאי המחלקה שלו. זה נקרא פוטש. משרד הבריאות לא יכול לאפשר זאת. לא ייתכן שרופא יגיד שאם לא יקבלו את דרישתו הוא ייקח אתו את כל המחלקה וילך למקום אחר".

ליצמן אמר עוד, כי המשרד הסכים להסדיר סידורים שונים להורי הילדים חולי הסרטן שטופלו ב"הדסה", כדי שיקבלו את הטיפולים שהם מבקשים בבתי חולים אחרים, "אבל הם דחו את הרעיון". גם המתווה שהוצע לרופאים בנוגע לעבודה במרפאה ב"שערי צדק" נדחה, ציין," בעוד שאני הייתי מוכן לכבד אותו". השר ציין כי במשך כל תקופת המשבר המחלקה בהדסה "עבדה כל הזמן. אנשי משרד הבריאות ביקרו שם כל יום-יומיים ובדקו את המצב".

"לא אתן שיהרסו לי את מערכת הבריאות, לא אסכים שיכריחו אותי לעשות מה שאנשי המקצוע פוסלים", אמר ליצמן, "מחלקה בשערי צדק לא נפתחת בן לילה וזה לא הפתרון", הסביר. כשנשאל אם לא ניתן לפתוח מחלקה כזאת בתוך חודשיים-שלושה כפי שנמסר לתקשורת במהלך תקופת המשבר, אמר כי "נדרשת לשם כך לפחות שנה ושלא יעבדו עליכם אלו שאומרים שיידרש לכך זמן יותר קצר".

לגבי הרופאים שהתפטרו – ושהודיעו כי מצאו לעצמם משרות במסגרת קופות החולים אבל כרופאי ילדים ולא במומחיותם, אמר ליצמן: " לא צריך לתפוס אותם בצערם. יש מספיק מחלקות המטו-אונקולוגיות בארץ ואם ירצו נעזור להם להיקלט בהן. אבל לא אסכים שהדבר ייעשה כ'בלוק'"

בראיון שיבח השר ליצמן את תפקודו של מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין. הוא אמר כי תכנית ההבראה של "הדסה" הוכנה עוד בטרם נכנס לתפקידו, כאשר לבית החולים היו חובות בסך 1.3 מיליארד שקל. "כשהחל פרופ' זאב רוטשטיין בתפקידו כמנכ"ל הוא קיבל אישור מוועדת מנכ"לים שבשנה הראשונה הוא יוכל להציג גרעון של 21 מיליון שקל... אבל עתה, הוא סיים את השנה הראשונה שלו בתפקיד עם פלוס 60 מיליון שקל", אמר. ליצמן הוסיף כי העיר לרוטשטיין על כמה מהתבטאויותיו "אבל בניהול הוא הצליח".

עו"ד הרופאים: לא יוכלו לעבוד ב'שערי צדק'

בתוך כך, עו"ד ארנה לין, שייצגה את הרופאים המתפטרים, אמרה ל"גלובס", כי "סירוב משרד הבריאות (לפתוח מחלקה בשערי צדק, מערכת ד.א.) היה לא ענייני ולא היה מקצועי. הסירוב לא נומק. לא נערכה עבודת מטה, שלא לומר בדיקה כלשהי לגבי נחיצותה של מחלקה נוספת כזו בירושלים - ובוודאי בנסיבות של משבר קשה כל-כך".

לדבריה, "בית המשפט צריך היה להוציא צו על-תנאי בעניין הזה, מה שהיה מאפשר לבקש מהצדדים פרטים נוספים ולהראות לבית המשפט שהסירוב איננו מטעמים מקצועיים ולא מטעמי מדיניות רפואית... נוסח הצו על-תנאי שהוציא בג"צ חרץ למעשה את גורל העתירה. הוא כלל הגבלות שלא ניתן להשלים איתן מבחינה רפואית על-פי החוק, והוא איפשר למשרד הבריאות למנוע שוב, מטעמים לא ענייניים, גם הרחבה של היחידה הקיימת ב'שערי צדק'".

עורכת הדין לין הוסיפה: "להגבלות שעליהן החליט משרד הבריאות התנגדו כל אנשי המקצוע וכן שערי צדק, הרופאים, ההסתדרות הרפואית וגם ההורים. התוצאה היא שהרופאים לא יוכלו לעבוד בשערי צדק וההורים יצטרכו לנסוע לתל-אביב כדי לקבל טיפול רפואי ראוי. אפשר היה להשיג תוצאה אחרת".

לפי דיווח ב"ישראל היום" הבוקר, ששת הרופאים המומחים שהתפטרו - מלבד מנהל המחלקה לשעבר פרופ' מיקי וינטראוב - כבר נקלטו כרופאי ילדים בקופות החולים באזור ירושלים - "כללית", "מאוחדת" ו"לאומית". ד"ר יאיר פלד, אחד הרופאים המתפטרים, אמר לעיתון: "זה לא הפתיע שהמאבק שלנו נגגמר כך. התמודדנו מול כוחות גדולים מאתנו בכמה סדרי גודל שלא בחלו בשום אמצעי. נאבקנו על מה שאנחנו מאמינים ואם היינו נשארים בהדסה היינו משלמים על כך מחיר כבד". הוא הוסיף: "העובדה שהילדים המטופלים עברו לקבל את הטיפולים בבתי חולים אחרים מגינה עליהם".

הורי הילדים: "שערי צדק לא צריך אישור לקלוט הרופאים"

הורי הילדים הודיעו לאחר פסיקת בג"צ כי ימשיכו במאבקם: "בית החולים שערי צדק לא זקוק לאישור מאף אחד כדי לקלוט את הרופאים המתפטרים מ'הדסה' ואפילו יותר ממספר הרופאים שהוצע במתווה הגישור שנדחה", אמרו.

"שערי צדק" אמנם יכול לקלוט את הרופאים במחלקת ילדים רגילה או במרפאה המטו-אונקולוגית שכבר פועלת בו, ושם לטפל בילדים החולים מ"הדסה" בכל עת שירצו לעבור אליהם, אלא שבמצב הזה לא ניתן יהיה לספק לחולים כל השירותים הקיימים במחלקה ייעודית כמו השתלות מח עצם ורדיו-תרפיה.

בחדשות ערוץ 2 נמסר, כי המחלקה ב"הדסה" ממשיכה לפעול עם שלושה רופאים קבועים בלבד לעומת תשעה שהועסקו במסגרתה קודם לכן. הילדים החולים מגיעים עתה לטיפולים בבתי החולים באזור המרכז - ביניהם "איכילוב", "שיבא" ו"שניידר". כבר עכשיו מטפלים שם ב-70-60 ילדים, חלקם באשפוז יום בלבד. בדיווח נמסר, כי "מתן הטיפולים יוצר עומס בבתי החולים הללו שצפוי להימשך מאחר שעדיין אין פתרון ממשי למשבר במחלקה ב'הדסה', שבמצב כוח האדם הנוכחי בה לא מסוגלת לטפל בכל הילדים". בדיווח נמסר עוד כי "נראה כרגע שלמחלקה בהדסה ייקח לפחות 4-3 שנים כדי להשתקם".

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  שר הבריאות,  ראיון,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "שערי צדק",  רדיו 103FM,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
11.07.2017, 16:20

ליצמן נשאר ליצמן! "הילדים לכל הרוחות העיקר שאני ניצחתי!"

11.07.2017, 19:36

אני באמת ובתמים מתקשה להבין את מי ליצמן ניתח... את רופאים? את הורים? את ילדיהם?

11.07.2017, 19:42

*ניצח

12.07.2017, 10:33

׳ניצחתי׳ - אמירה אומללה. גם מתייחסת לאגו של הדובר וגם רואה את הבעיה כהורדת ידים. ההבט האתי והטראגי של הארוע המורכב והכואב הזה הוא מחוץ לאופק של הדובר.

אנונימי/ת
12.07.2017, 15:50

אכן כך, יצא המרצע מן השק! מי שחיפש איפה פה האגו קיבל את התשובה. הדסה נשארה ללא רופאים, הילדים נשארו ללא מענה וירושלים נשארה ללא מחלקה, לא נורא העיקר ש"אני" ניצחתי!

02.08.2017, 03:28

בהחלט ככה...מבחינתי אגו כזה היפרטרופי לבן אדם דתי - זה לא הולם..איני מוצא מלים סבירות להביע את התפלאותי...

אנונימי/ת
12.07.2017, 21:04

אם זה ניצחון, ליצמן, לך הביתה

אנונימי/ת
12.07.2017, 21:12

ליצמן לא מבין ששימוש בכוח היא הרסנית במערכת הבריאות: שלטון הפחד מביא מטפלים לשתוק כאשר רואים פגיעה באיכות או בטיחות הטיפול. מנהיגות חכמה היא זו המקשיבה ומכבדת אדם. הוא גם לא מבין שתפקיד הרגולטור הוא לעודד תחרות בין מוסדות על איכות תרבות הניהול. הוא בכלל שכח שתפקיד הרגולטור הוא לוודא שהאזרח יקבל טיפול. אכן מגיע למדינת ישראל מנהיגות אחרת. יפה שעה אחת קודם.

אנונימי/ת
12.07.2017, 23:10

ניצח אותנו האגו--איסט המזוקן. יש הבנה ממושכצ בין בני ברק לתל השומר שיבא ורוטשטיין וליצמן חד הוא. עד שרוטשטיין לא יורחק מהדסה לא תבוא השלווה.

אנונימי/ת
13.07.2017, 07:41

אני לא מאמין למספרים תקציב הדסה מפי מי שנתפס כמשקר פעם אחר פעם. אבל אם זה נכון שהדסה הרוויחה כמה מיליוני ש"ח במחיר הרס מחלקה נפלאה ומחיקת הטיפול בילדים חולי סרטן בירושלים, האם זו הצלחה? אולי שכח השר בשביל מה יש משרד עליו הוא ממונה?

אנונימי/ת
13.07.2017, 15:50

פשוט הזוי! לקרוא ולא להאמין! עומד השר שאמון על בריאותם של אזרחי ישראל ומתרברב כי ניצח, וזאת למרות שהוא מודה כי הבעיה החמורה נשארה בעינה!!
עכשיו כבר ברור לכולם מה מניע אותו, וזה רק האגו ותו לא!
על כולנו להתאגד בקריאה "ליצמן לך הביתה" הנח למערכת הבריאות להתנהל ולהתייעל!

אנונימי/ת
13.07.2017, 19:21

רק במדינת ישראל, מיעוט טפילי שלא משרת בצבא, לא עושה מילואים וחי על חשבוננו העמלים, מחליט על בריאותנו. לשלול את זכות ההצבעה והאזרחות מכל מי שלא מקיים חובותיו כאזרח ולהפנות את כספי הציבור למען בריאותם ורווחתם של משלמי המיסים בלבד .

אנונימי/ת
14.07.2017, 09:20

כל הכבוד לרב ליצמן , הרי הכי חשוב זה לנצח . החולים הפסידו? אז מה , העיקר שליצמן...

ברכותי לאנונימים המתרבים,
אכן ראוי כי הקריאה הרמה : "ליצמן , לך הביתה ! " , תרקיע שחקים !
באנלוגיה לדברי הנביא עמוס : " על שלשה פשעי ליצמן ועל ארבעה לא אשיבנו!" כאשר האחרון שבהם היה ניהולו הכושל ואי-מעורבותו "במשבר הדסה" הטראגי : תחילתו בנובמבר 16' וסופו מי ישורנו ?!
פרופ' תיאו דב גולן.
הערה : הקריאה תהיה יותר אפקטיבית כשירבו המזדהים!

15.07.2017, 00:23

לצערי, כבוד השר, זה ניצחון פירהוס - עוד ניצחון כזה - ואבדנו! היה ברור שתיתן גיבוי לפרופ' רוטשטיין שהבאת אותו ל"הדסה" כדי לייצב את המרכז החשוב הזה. על כישוריו של רוטשטיין כמנהל אין חולק, אבל ברור שהוא לא גילה טיפת אמפתיה לרופאים ולילדים החולים ומשפחותיהם. העיקר - "ניצחתי"! סליחה, כאן אולימפיאדה??
גם ראש הממשלה שלא נקף אצבע ולא התערב בסכסוך הקשה הזה, ראוי לגינוי. ייתכן והתערבותו היתה מסייעת לפתרון הבעיה, אבל הוא נאלם דום!

אנונימי/ת
15.07.2017, 18:39

עצוב

ליצמן תיש זקן תתפטר. אתה כשלון.

אנונימי/ת
09.08.2017, 21:40

הוא ניצח למעננו. למען זה שסחטנות לא תוכל להקים ראש בעתיד. תודה ליצמן

אנונימי/ת
11.08.2017, 09:48

עצוב מאוד שהמערכת מנוהלת בכוחנות ולא בצורה מדעית ומקצועית לפי צרכים ועובדות. שמים פיל בחנות חרסינה ואח"כ אומרים שמה שנשבר בכלל שלם...