חדשות

ראשי רשויות בצפון פתחו במאבק ציבורי במטרה לשפר מערכת הרפואה באזור

רופאים, ראשי רשויות וארגונים הפועלים בצפון הפנו אצבע מאשימה אל שר הבריאות יעקב ליצמן, ודרשו לשפר את רמת הרפואה ואת מספר הרופאים באזור הצפון

השר ליצמן בטקס חנוכת מכון MRI חדש בבית החולים "המשפחה הקדושה" בנצרת (צילום: משרד הבריאות)

רופאים, ראשי רשויות וארגונים רבים הכריזו השבוע על מאבק במדיניות משרד הבריאות, שלטענתם הובילה לקריסת שירותי הרפואה באזור הצפון. הדוברים הפנו אצבע מאשימה אל שר הבריאות. "אם השר ליצמן לא ירים את הכפפה, מדובר בסכנת חיים של ממש", אמרה אחת מתושבות הצפון לחדשות ערוץ 2, "אנחנו לא מוכנים להיות כמו ברווזים במטווח".

שר הבריאות, מצדו, אמר כי "ההשקעה בקידום הבריאות בפריפריה ובייחוד בצפון הארץ עומדת בראש סדר היום במשרד הבריאות".

בדיווח בערוץ 2 הובא סיפורם של בני זוג מצפון הארץ, שהמתינו חודשים ארוכים לבדיקות רפואיות, מה שהביא לגילוי מאוחר של סרטן הלבלב ולמותו של הגבר. שבוע לאחר הפטירה התבשרה האשה שהיא חלתה בסרטן השד. היא הבינה, סיפרה בשידור, שאין טעם לקבל את הטיפול קרוב לביתה, בנהריה. "כאן אין מומחים, אין ציוד ואין מספיק משאבים". לפי הדיווח, היא החליטה לעבור ניתוח באופן פרטי, בסיוע הביטוח הרפואי שלה.

ראשי הרשויות המקומיות והארגונים הציבוריים האחרים הצביעו על "מצב בלתי נסבל" בצפון, שלדבריהם גורם לכך שתוחלת החיים של תושבי האזור קצרה ב-8 שנים, בממוצע, בהשוואה לתושבי מרכז הארץ. הם ציינו כי קיים מחסור חומר ברופאים ואת התנאים הירודים שבהם מתנהלת מערכת הבריאות בצפון ועל פערים בלתי נסבלים אחרים שבינה לבין מרכז הארץ.

מספר הרופאים ל-1,000 נפש גבוה במרכז בארץ פי שניים לעומת הצפון. גם תמותת התינוקות גבוהה בגליל באופן משמעותי לעומת המרכז. "לכל הפערים הללו אין שום הצדקה", אמרו משתפי כנס החירום.

שר הבריאות הגיב על הטענות, ואמר כי "צמצום הפער הקיים בין המרכז לפריפריה בשירותי הבריאות מהווה אבן יסוד במשרד הבריאות - ואנו פועלים לכך במחויבות מלאה". המשרדו פירט את פעילות השר לצמצום הפערים, שכללה:

  • פתיחת 14 מוקדי רפואה דחופה בפריפריה.
  • הקמת מכון רדיותרפיה בהשקעה של כ-80 מיליון שקל בבית החולים "זיו" בצפת. לראשונה לאחר שנים תושבי הצפון לא ייסעו יותר לחיפה כדי לקבל את הטיפול הנדרש במכון כזה.
  • תמרוץ רופאים לעבודה בפריפריה, כולל תכנית פול-טיימרים והעברת רופאים מומחים לפריפריה. הכפלה של מספר הרופאים בתקציב של עשרות מיליוני שקלים בשנה.
  • רכישה והפעלת מכשירי MRI בפריפריה ב-6 בתי חולים בצפון, ועוד 2 מכשירים ניידים. עוד 2 רישיונות נוספים שהוקצו בעניין זה ימומשו בקרוב.
  • הקצאה מיוחדת של מיטות אשפוז ותקנים לפריפריה. בשנים הקרובות ייפתחו 300 מיטות וייפתח בית חולים שיקומי בפורייה, בהיקף של 100 מיטות ובהיקף תקציבי של 150 מיליון שקל.
  • סיוע בפתיחת בית ספר לרפואה בצפת בסך 3 מיליון ש"ח ב-2018 וב-2019 בסך 7 מיליון ש"ח.
  • שדרוג ופיתוח בתי החולים בפריפריה - זיו, נהריה, ברזילי, פורייה, העמק, 3 בתי החולים הנצרתיים וסורוקה - בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל בשנים האחרונות.
  • שינוי נוסחת הקצאת המשאבים לקופות החולים לטובת אזרחי הפריפריה, וכן תמרוץ הקופות להשקעה שלהן בפריפריה בסך של כ- 700 מיליון ש"ח בשנה.
  • הוקמה במשרד הבריאות מחלקה ייעודית לצמצום הפערים החברתיים במערכת הבריאות – שאין כמותה  באף משרד ממשלתי אחר.
נושאים קשורים:  חדשות,  פריפריה,  רפואה ציבורית,  משרד הבריאות,  שר האוצר יעקב ליצמן
תגובות

לראש העיר מעלות-תרשיחא , שלמה בוחבוט הנכבד,
הרשה לי, כאזרח המדינה שמאוד איכפת לו את הקורה עמה, להודות לך ואף לשבח אותך על כך שאתה וחבורה שלמה של גופים ואישים מכובדים ,וגם אזרחים מן השורה העזתם לצאת כנגד "קברניטי" המדינה על הקיפוח המתמשך וגם הרה-אסון של מערכת הבריאות הציבורית בצפון הארץ.
לידיעתך,(ואולי איני מחדש לך דבר) קיפוחה של מערכת הבריאות הציבורית מתרחשת בכל הארץ (אך בולטת יותר באיזורכם),הודות למדיניות מתמשכת של תת-תיקצוב מודע,יזום ומכוון תחת סיסמה נלוזה של "איזון תקציבי" ו"התיעלות", תת-תיקצוב המתבטא במיליארדי ש'ח לשנה!
על כך יעידו מומחי כלכלה נודעים, מבקר המדינה ונגידת בנק ישראל, הטוענים כי המע' "על סף קריסה"!
על כך זועקת מזה שנים הר'י (הסתדרות הרופאים בישראל) אך אין שומע לה !
מן הראוי, שהקהל הרחב יצטרף למאבקך/כם הציבורי המוצדק למען מע' הבריאות הציבורית הידועה ברחבי העולם ברמתה המקצועית המהוללת, ואשר עקב ניהולה הכושל והמתמשך נמצאת "על סף קריסה"!
מקווה להצלחתך/כם למען מטופלינו/חולינו שנותרו ללא מגן ראוי!
בכל הכבוד הראוי, פרופ' תיאו דב גולן.