חדשות

ירידה במספר ההומוסקסואלים שאובחנו עם HIV או איידס בישראל בשנת 2015

כך עולה מנתונים שפירסם משרד הבריאות על רקע יום האיידס הבינלאומי המצוין היום; בשנת 2015 נרשמו 4.9 מקרי HIV/איידס חדשים ל-100 אלף גברים בקהילת ה-MSM; שיעור הנשאים והחולים בישראל נמוך משמעותית מהממוצע במערב; "רמב"ם": עלייה בתחלואה באוכלוסייה הערבית

בדיקת איידס, HIV (צילום: אילוסטרציה)

בשנת 2015 נרשמה ירידה משמעותית במספר הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) שדווחו לראשונה כנשאי HIV או חולי איידס בישראל; כך הודיע אתמול (ד') משרד הבריאות, על רקע יום האיידס הבינלאומי שמצוין היום (1 בדצמבר).

לפי נתוני המשרד, הירידה ההדרגתית החלה להסתמן לסירוגין משנת 2011 ומשנת 2013 היא הפכה לעקבית. בסך הכל, משיעור של 6.2 מקרים ל-100,000 גברים ישראלים בגילאי 64-15 בסוף שנת 2011 ירד מספר המאובחנים לראשונה כנשאי HIV או כחולים ל-4.9 בסוף שנת 2015. במספרים מוחלטים מדובר בירידה מ-148 נשאים חדשים בשנת 2011 ל-125 בשנת 2015. בסך הכל בשנה שעברה דווחו 412 מקרים חדשים.

נכון לסוף שנת 2015 רשומים במסד נתוני משרד הבריאות 7,170 אנשים החיים עם HIV או איידס בישראל

משנת 1981 ועד תום שנת 2015 התגלו בישראל 8,849 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. במהלך תקופה זו דווחו למשרד הבריאות 1,679 מקרי מוות או מקרים בהם נשאים עזבו את ישראל. לפיכך, נכון לסוף שנת 2015 רשומים במסד נתוני משרד הבריאות 7,170 אנשים החיים עם HIV או איידס בישראל.

משרד הבריאות מסר, כי לאחר חישוב בעזרת מודל שהוכן בשיתוף עם ארגון הבריאות העולמי (WHO), המשקלל את מגמות התחלואה בישראל, ההערכה היא כי בישראל חיים בסך הכל 9,720 נשאי HIV וחולי איידס.

שיעור ההיארעות של HIV/איידס בשנת 2015 הוא 48.7 מקרים חדשים ל-1 מיליון בני אדם באוכלוסייה. שיעור זה נמוך מהקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה. על פי נתוני המרכז האירופי למניעת מחלות ובקרתן שיעורי נשאות ה-HIV הממוצעים בקרב הגברים במדינות מערב אירופה בשנת 2014 עומדים על קצת יותר מ-100 מקרים למיליון בני אדם. בישראל קבוצת גיל שבה מספר הנשאים והחולים הוא הגדול ביותר היא של בני 34-25, עם מעל 2,500 בני אדם. מהם 1,500 הם גברים.

"רמב"ם": עלייה בשיעור המאובחנים החדשים במגזר הערבי

לפי נתונים שפירסם שלשום (ג') המרכז הרפואי "רמב"ם", חלה אמנם ירידה במספר המטופלים החדשים במכון האיידס, האלרגיה והאימונולוגיה בבית החולים, אולם במקביל נרשמה בשנה האחרונה עלייה בקרב המטופלים מהמגזר הערבי. לדברי בית החולים, בשלוש השנים האחרונות שיעור העלייה עומד על 5%-10%.

בית החולים מסר, כי ב-2016 טופלו במכון האיידס ב"רמב"ם" 988 בני אדם, ביניהם 78 מטופלים חדשים. מרבית המטופלים נמצאים בטווח הגילאים 60-י18 (828 במספר), 62 הם בני 18 או פחות, 82 הם בני 70-60 ו-26 הם בני 70 ומעלה.

פרופ' אדוארדו שחר: "דרושה עבודה בהעלאת המודעות לנושא. ביישנות תרבותית מונעת מאנשים רבים לדבר בגלוי על איידס"

פרופ' משנה קליני אדוארדו שחר, מנהל מכון האיידס ברמב"ם, אמר: "מצד אחד אנחנו רואים ירידה נמשכת במספר המטופלים החדשים, לצד עלייה בגילאי המטופלים. כשמסתכלים על קבוצות הסיכון באוכלוסייה, הנתונים מטרידים. גילאי הנדבקים החדשים נמוכים יותר מאשר בעבר, וכמו כן נמשכת מגמת ההידבקות בקרב אוכלוסיות סיכון כמו הומוסקסואלים. הבעיה נובעת בעיקר מהחשיבה שאפשר לקיים יחסי מין לא מוגנים ולחיות עם הנגיף, הודות לתרופות החדשות".

באשר לעלייה במגזר הערבי, אמר פרופ' שחר: "כאן דרושה עבודה בהעלאת המודעות לנושא. ביישנות תרבותית מונעת מאנשים רבים לדבר בגלוי על איידס. הדבר מוביל לזה שהם עלולים לשאת את הנגיף מבלי להיות מודעים לכך, עד שהמחלה מגיעה לשלבים מתקדמים".

לדברי בית החולים, מגמת הירידה הכוללת בארץ נזקפת בין היתר לחידושים הטיפוליים הקיימים כיום, ביניהם טיפול תרופתי מונע. לדברי בית החולים, הוא לקח חלק במחקר שעקב אחרי זוגות שבהם אחד מבני הזוג נשא HIV  ובן הזוג השני לא. המחקר העלה כי נשאי ה-HIV המקבלים טיפול PREP תרופתי מתאים, לא מדביקים את בני זוגם. משרד הבריאות הודיע באחרונה כי יחל להציע את הטיפול לאוכלוסיות בסיכון במסגרת תכנית פיילוט. 

פעילות בשיתוף ארגונים בקהילה הגאה

משרד הבריאות מסר כי מחר יפורסם סרט שלישי בסדרת הסרטים למניעת הדבקה ב-HIV בקהילה הגאה, שהוא חלק מתכנית מקיפה שהשיק המשרד בשיתוף ארגונים ממשלתיים במטרה להפחית את שיעורי ההדבקה במגזר זה.

ד"ר דניאל שם טוב, מנהל המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות, אמר: "בשנים האחרונות שיתוף הפעולה בין משרד הבריאות לארגוני הקהילה הגאה והוועד למלחמה באיידס וההצהרה של ארגוני הקהילה שאיידס הוא בעיה משמעותית בקהילה, איפשרו התמודדות ואיגום משאבים שהיום רואים את פירותיהם הראשונים. הירידה הנצפית במספר הנשאים מעודדת, אך צריך להמשיך במאמצים האינטנסיביים על מנת להמשיך בהורדת שיעור ההדבקה בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, כולל בחינת האפשרות להוסיף התערבות ביו-רפואית למניעת HIV, כגון הטיפול המונע לפני חשיפה ל-HIVי (PrEP)".

ד"ר דניאל שם טוב: "הירידה הנצפית במספר הנשאים מעודדת, אך צריך להמשיך במאמצים האינטנסיביים על מנת להמשיך בהורדת שיעור ההדבקה בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים"

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, הוסיף: "לפני כשנה פתחנו מרכז בדיקות חדש לקהילה הגאה בדרום תל-אביב. בקרוב נפתח מרכז דומה ב"בית הקהילות" בחיפה וזאת על מנת שכל גבר הומו ייבדק באופן שגרתי, למען הורדת שיעור הנשאות של HIV באוכלוסייה זו. יש לקוות שבקרוב ייכנס לישראל גם הטיפול המונע לפני חשיפה, PrEP, כדי להוריד אף יותר את מספר הנשאים בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים".

מנדי מיכאלי ורן לייבל, מנכ"ליות שותפות בארגון הנוער הגאה, אמרו: "מין ומיניות הם עדיין טאבו בחברה שלנו וגם בקהילה הגאה - ובוודאי בקרב בני נוער. זה איננו נושא שבהכרח יש סביבו שיח פתוח ובריא. לעיתים בדיוק להפך. בשלוש השנים האחרונות במסגרת הפרויקט המשותף עם הוועד למלחמה באיידס והמחלקת לשחפת ואיידס במשרד הבריאות, הורחב והועמק השיח בנוגע למיניות בריאה על כל המורכבויות שבה. מתנדבי הארגון ואלפי החניכים והחניכות בקבוצות הנוער והצעירים ברחבי הארץ שותפים לכך".

אוהד חיזקי, מנכ"ל אגודת הלהט"ב, הוסיף: "ממשלת ישראל חייבת לפעול כדי למנוע את הדבקתם של אזרחיה ותושביה ולסייע לקהילה הגאה במאבקה למען חיים ובריאות. האגודה תסייע לוועד למלחמה באיידס ולארגונים אחרים במאמצים להגברת המודעות לשימוש באמצעי מניעה, לזרז את הכנסת הטיפול המונע -PrEP לסל הבריאות ולעודד את הנוגעים בדבר לקיים בדיקות דם שגרתיות".

נושאים קשורים:  חדשות,  יום האיידס הבינ"ל,  איידס,  HIV,  משרד הבריאות,  נתונים
תגובות