חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות יזמן לבירור מנהלי בתי החולים בהם דווח על הפרדה בין יולדות יהודיות לערביות

בתי החולים שהוזכרו בדיווח שעורר הסערה בשבוע שעבר - "הדסה", "מאיר" ו"איכילוב" - מכחישים כי קיימת מדיניות של הפרדה בין היולדות; מיילדת מהר הצופים אמרה ל"הארץ": "הסבירו לי שאחרי לידה אני מתקשרת למחלקה ושם שואלים 'דוברת (ערבית) או לא דוברת?' וכך נקבע השיבוץ"

מיון יולדות חדש ב"שערי צדק" (צילום: "שערי צדק")

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, יזמן לשיחות בירור אישיות את מנהלי בתי החולים הציבוריים שבהם ננקטת לעתים, לפי הדיווחים בתקשורת בשבוע שעבר, הפרדה בין יולדות יהודיות לערביות; כך הודיע בסוף השבוע משרד הבריאות. בהודעה שב והדגיש המשרד, כי הפרדה כזאת היא בניגוד מוחלט להנחיות משרד הבריאות.

הנושא עלה שוב לדיון , לפיו ב"הדסה" עין כרם והר הצופים, ב"שערי צדק", ב"איכילוב" וב"מאיר" - יולדות יהודיות וערביות נמצאות בחדרים נפרדים, בין אם הדבר נעשה לבקשתן או מראש. בתי החולים הכחישו רשמית את קיומה של התופעה, אולם חלקם אמרו כי הם מנסים להתחשב בבקשות היולדות.

"מאיר": "אין ולא תהיה מדיניות של הפרדה בין מטופלות יהודיות לערביות. אנחנו מטפלים בכל היולדות באהבה ובמסירות"

בבתי החולים, בקופות החולים, בלשכות הבריאות, בטיפות החלב ובשירותי החירום, נמסר בהודעת משרד הבריאות, עובדים צוותים רפואיים ומקבלים טיפול רפואי, זה לצד זה, אזרחים מכל המגזרים. "בכך מתבטאת עוצמתה של מערכת הבריאות הישראלית", נאמר, "משרד הבריאות חוזר ומדגיש כי איננו מקבל כל הפרדה משיקולי אפליה". ועדת הבריאות של הכנסת הודיעה קודם לכן כי תקיים על הנושא דיון פגרה מיוחד.

סוגיית ההפרדה בין יהודים לערבים בבתי החולים עלתה לכותרות כמה פעמים בשנים האחרונות. בפברואר 2012, לדוגמא, פורסם ב"מעריב" דיווח על קיומה של הפרדה בין יולדות בבית החולים "מאיר" וכן הוזכרו בדיווח "קפלן" ו"סורוקה".

הדיווח התבסס על שימוש במצלמה נסתרת, בעת סיור במחלקות יולדות לקראת לידה. בדיווח הודגש, כי אין מדובר במדיניות רשמית של בתי החולים וגם לא של מנהלי המחלקות. אבל, "אחיות משתדלות, רק כאשר הדבר אפשרי, לאכלס בחדר נשים מאותו רקע, ועם זאת יש גם חדרים מעורבים".

כמו כן, דווח ש"אם יש בקשה מיוחדת של יולדת, מנסים להיענות לה אם הדבר ניתן". אחות במחלקה אמרה לכתבי העיתון "במחלקה משתדלים שלא להשכיב בחדר אחד ביחד יולדות יהודיות וערביות, וכאשר קיימת אפשרות במקרה של חוסר שביעות רצון של יולדת משתדלים ללכת לקראתה, למרות שלא תמיד יש הצדקה לכך". בעקבות הפרסום אז הנושא הגיע בוועדת הבריאות של הכנסת, בהרכבה דאז.

ב"הארץ" דווח ב-2014 על הפרדה הנהוגה בבית החולים "הדסה" הר הצופים, שמחלקת היולדות בו משרתת במקביל את האוכלוסייה הפלסטינית בצפון העיר ואת האוכלוסייה החרדית. מיילדת שעבדה במחלקה בעבר אמרה לעיתון, "בחדרי הלידה הללו נכנס גם 'העניין הדמוגרפי', בשפה נקייה. אני לא חושבת שזה קיים בבתי חולים אחרים. הסבירו לי שאחרי שאשה ילדה אני מתקשרת למחלקת יולדות ושם שואלים: 'דוברת (ערבית) או לא דוברת?', וכך משבצים לחדר המתאים".

עוד אמרה המיילדת: "יש שני סוגי חדרי אשפוז במחלקת יולדות: חדרים צפופים לשש יולדות עם תא שירותים אחד, וחדרים מרווחים לשתיים-שלוש יולדות. מובן מאליו שהיולדות הערביות מרוכזות בחדרי האשפוז הפחות נוחים, בלי קשר לזמן הלידה". לטענת המיילדת, "לאשפוז במחלקות היולדות לאחר לידה קודמת אפליה אחרת - בחדרי הלידה עצמם. בהר הצופים יש ארבעה חדרי לידה קטנים וצפופים ועוד שלושה מרווחים. אחד מהם, חדר 6, הוא הנחשב ביותר עם נוף לעיר העתיקה. כבר בתחילת ההכשרה הובהר לי שלא מכניסים יולדות ערביות לחדר 6. באחד הימים הראשונים לתפקיד הגיעה יולדת ערבייה במצב של תחילת לידה. הכנסתי אותה באופן טבעי לחדר הפנוי - 6. מיד צצו כמה מיילדות ואמרו לי שזה לא חדר לערביות, רק ליהודיות. שמעתי יותר מפעם אחת מיילדת המסננת אחרי שיולדה אשה פלסטינית: 'עוד מחבל נולד'". עוד דיווח העיתון, כי "ההפרדה בין יולדות נעשית לא רק בקרב נשים פלסטיניות, אלא גם ערביות ישראליות.

ב-2013 התייחס לעניין ארגון "רופאים לזכויות אדם" לאחר שנחשף ברשתות החברתיות לכתבות שבהן מבקשות נשים יהודיות "המלצות" לבתי חולים שנהוגה בהן הפרדה בין יולדות יהודיות לאלו שאינן כאלה. כדי להבין עד כמה רחבה התופעה פנו נציגות הארגון לבתי חולים בשיחת טלפון והציגו עצמן כנשים לקראת לידה וביררו בנוגע לאפשרויות ההפרדה.

הפניות נעשו לבתי החולים "סורוקה", "מאיר", "כרמל" ו"הלל יפה". לפי הארגון, בכל בתי החולים התשובה היתה זהה: במחלקות משתדלים להפריד בין יולדות מרקעים שונים. "התקבל הרושם שבקשות כאלה אינן חריגות ונחשבות לגיטימיות", קבע הארגון.

המרכז הרפואי "הדסה" אמר בתגובה להאשמות בהפרדה כי "מדיניות הדסה היא חיבור ולא הפרדה. הדסה היא ארגון רב-תרבותי המקבל במאור פנים את כל הפונים אליו ללא כל אפליה. הדסה היא אי של שפיות במים הסוערים פוליטית מסביב, ארגון המחבר בין אנשים ולא מפריד ביניהם. במסדרונות הדסה מתקיים שלום אמת בין אנשים שותפי גורל כשכל המחלוקות נשארות מחוץ למרכז הרפואי. בית החולים והצוות עושים הכול על מנת לאפשר לכל אחד ואחת את הנוחות המרבית ואת כל התנאים הנדרשים לו על פי תרבותו, דתו ומוצאו".

בית החולים "מאיר" מסר בשבוע שעבר: "אין ולא תהיה מדיניות של הפרדה בין מטופלות יהודיות לערביות. אנחנו מטפלים בכל היולדות באהבה ובמסירות כדי לאפשר להן לידה בטוחה ונעימה. בכל החדרים במחלקת היולדות שלנו יש יולדות יהודיות וערביות. השיבוץ בחדרים הוא על בסיס המקום שמתפנה".

תגובת "איכילוב" כפי שנמסרה בשבוע שעבר: "הפרסום בנוגע לאיכילוב אינו נכון ובבית החולים אין מדיניות כזו ולא מתקיימת הפרדה".

נושאים קשורים:  חדשות,  אפליה,  הפרדה,  יהודים וערבים,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "מאיר",  משרד הבריאות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות