חדשות

משרד הבריאות מבטיח: "נעשית היערכות חדשה לפתיחת יחידת צנתורי המוח ב'איכילוב'"

המשרד מסר את הדברים במסגרת כתבה ששודרה אתמול בערוץ 2, שהצביעה על כך שהיחידה סגורה כבר שנה בעקבות סכסוך בין ד"ר שמעון מימון לבין עמיתים וההנהלה, וכי מספר מצנתרי המוח בישראל עומד על 10 בלבד, ואינו נותן מענה רפואי מספק לצרכי האוכלוסיה

מנחת בית החולים איכילוב. (מקור: ויקיפדיה)

כ-13 אלף מקרים של שבץ מוחי - גורם המוות מספר שלוש בישראל - מתרחשים מדי שנה בארץ, כלומר כ-40 מקרים חדשים. רק 10% מהמקרים מתאימים לטיפול תרופתי מהיר או לצנתור מוח בתוך חלון זמן קצר של ארבע  שעות, שיכול להציל את חיי המטופלים ולשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה שלהם. אלא שבשל העובדה בישראל יש כיום רק 10 מצנתרים מומחים בשבעה בתי חולים, אין יכולת לענות באופן מלא על הצורך הרפואי.

את הפרטים מסר אתמול (יום ג') ד"ר גיא רפאלי, נוירולוג ומצנתר מוח בכיר במרכז הרפואי "רבין-בילינסון" בראיון לערוץ 2, במסגרת כתבה שעסקה ב"מחדל צנתורי המוח" בארץ. לדבריו, נתונים עדכניים יותר אמורים להתפרסם בקרוב במסגרת סקר שבץ המוח הלאומי.

עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין, רופא בהכשרתו וכיום מומחה בתחום המשפטי בנושאי רשלנות רפואית, אמר לערוץ 2 כי הוא סבור ש"תפרו תיק לד"ר מימון"

ד"ר רפאלי גם ציין, כי אין אפשרות להתמחות בנושא הספציפי הזה בישראל משום ש"נפח הפעילות בארץ אינו מספיק דיו להשגת מיומנות ולכן יש להתמחות בכך בחו"ל". התמחות בתחום נמשכת שלוש שנים, ולפי דבריו נמצאים כיום בהשתלמות בחו"ל שלושה רופאים בלבד.

שבעה בתי החולים שבהם מופעלות יחידות מיוחדות לצנתורי מוח הם: שיבא, רמב"ם, בילינסון, אסף הרופא, נהרייה, סורוקה והדסה. כלומר, מדובר ביחידה אחת לכל 1 מיליון בני-אדם.

הכתבה בערוץ 2 הצביעה על העובדה כי היחידה שפעלה ב"איכילוב" סגורה על-פי הוראת משרד הבריאות כבר כמעט שנה, בעקבות הסכסוך בין מצנתר המוח ד"ר שמעון מימון לבין הנהלת בית החולים. לפני 8 חודשים נמסר, כי היא "אמורה להיפתח מחדש" - אך עד כה הדבר לא התרחש.

בית החולים "אסף הרופא" משמש כ"גיבוי", במקרה שיש לטפל במי שעבר שבץ מוחי, אולם גם בתי חולים אחרים משמשים גיבוי במקרה שב"אסף הרופא" לא ניתן להעניק טיפול צנתור מוח. בתחקיר תואר מקרה שבו אדם שלקה בשבץ מוחי הגיע ל"איכילוב", אבל מאחר שיחידת הצנתורים מושבתת הוא הועבר ל"סורוקה". כעבור זמן מה הוא נפטר.

יחידת צנתורי המוח באיכילוב לא מופעלת בעקבות הסכסוך החריף בין ד"ר מימון לעמיתיו ולהנהלת בית החולים. בתחילת החודש הודיע "איכילוב" כי הגיע לסיכום עם ד"ר מימון על פרישה, לאחר שעבודתו בבית החולים למעשה הופסקה. ד"ר מימון מנהל הליך משפטי נגד ההחלטה שהתקבלה במשרד הבריאות להתלות לחודשיים את רישיונו. הרקע להחלטה היה סירובו לבוא לבית החולים ולטפל בילד שסבל מחסימה בכלי דם במוחו (ראו ידיעה קודמת בנושא).

עו"ד ד"ר אבי רובינשטיין, רופא בהכשרתו וכיום מומחה בתחום המשפטי בנושאי רשלנות רפואית, אמר לערוץ 2 כי הוא סבור ש"תפרו תיק לד"ר מימון". לעומת זאת, פרופ’ זאב רוטשטיין, מנכ"ל "הדסה", אמר כי התנהגות ד"ר מימון איננה ראויה, וכי היו כבר בעבר אירועים משמעתיים לגביו גם במוסדות רפואה אחרים.

משרד הבריאות מסר בתגובה ששודרה, כי "אכן ניתנה הוראה לאיכילוב לסגור את יחידת צנתורי המוח אבל נעשית היערכות חדשה לפתיחתה". לא נמסר מתי היחידה תחזור לפעול. כמו כן הדגיש משרד הבריאות בתגובתו, כי המשנה למנכ"ל, פרופ’ ארנון אפק, "יזם את התכנית הלאומית לשיפור המצב בתחום צנתורי המוח הכוללת גם הכשרת מנתחים-מומחים לתחום וגם צוותים ליחידות הייעודיות בבתי-החולים, בנוסף להגברת המודעות לתסמיני השבץ וכיצד ותוך כמה זמן יש להגיע לטיפול כדי לנסות להציל חיים".

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור מוח,  שבץ,  ד"ר גיא רפאלי,  משרד הבריאות,  ערוץ 2,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
אנונימי/ת
30.03.2016, 17:20

הגיע הזמן - סוף סוף , יציל חיים ויתקן את הנזק שנגרם עד כה