בחזית הרפואה

שירות חדש וייחודי בבית החולים איכילוב: בדיקת התאמה לטיפול אימונותרפיה לחולי סרטן

בדיקה חדשה מזהה חולים שהטיפול האימונותרפי יביא עבורם תגובה יעילה ושרידות גבוהה יותר. ד"ר גלעד ויינר, מנהל המעבדה: "המרכז הרפואי איכילוב הוא היחידי בישראל ומהבודדים בעולם שהוסמך לבצע את הבדיקה על ידי ה-FDA"

תרופות מותאמות אישית, אימונותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר גלעד ויינר
מנהל השירות לטיפול אימונותרפיה לחולי סרטן

שיטת האימונותרפיה מביאה עימה בשורה, תקווה ועידן חדש עבור חולי סרטן. בשיטת טיפול חדשנית זו מגייסים את יכולתה של מערכת החיסון בגוף להשמיד תאים ממאירים ומתאימים את הטיפול המדויק לגידולים סרטניים שונים וביניהם: סרטן ריאה, שד (תלת שלילי), קיבה, ראש צוואר ועוד.

בשנת 2013 נבחרה שיטת האימונותרפיה לפריצת הדרך המדעית החשובה על ידי המגזין Science. עוד באותה שנה, לאחר יותר משלושה עשורים של מחקר, קיבלה הקהילה המדעית שני חיזוקים נוספים לבחירה זו, לפיהם הוכח כי שינוי תהליכים המתרחשים בין הגידול למערכת החיסון יכול להוביל למתקפה אימונית (חיסונית) על הגידול, וכן כי השיטה אינה פרטנית אלא מתאימה לקבוצות רחבות של מטופלים. פרסומים אלה היוו סנונית מבשרת לקונספט חדש בטיפול בחולי סרטן וכבר היום חולים הסובלים ממלנומה גרורתית מטופלים באופן שגרתי בתרופות אימונותרפיות.

כיצד מתאימים תרופה אימונותרפית? הדוגמה של "קיטרודה"

בחודש אוקטובר 2015 אישרה רשות התרופות האמריקאית את התרופה האימונותרפית "פמברוליזומאב" ("קיטרודה") לחולי סרטן ריאה גרורתי ביחד עם בדיקה משלימה (Companion diagnostic). הבדיקה המשלימה מזהה ומכמתת את החלבון PD-L1 על פני תאי הגידול, חלבון שנבדק ונמצא כסמן ביולוגי לתגובה לטיפול. כלומר, טרם הטיפול בחולה עם "פמברוליזומאב" ("קיטרודה") בסרטן ריאה גרורתי, נבדק הביטוי של PD-L1, ורק אם הביטוי חיובי, מקבל המטופל את הטיפול.

כיצד פועל מנגנון התרופה האימונותרפית "פמברוליזומאב" ("קיטרודה")? ידוע שתאי הגידול מבטאים את החלבון PD-L1 על פני השטח שלהם, ואילו על פני תאי מערכת החיסון קיים חלבון בשם PD-1. כאשר התא החיסוני נצמד לתא הסרטן בכדי להשמידו, נקשר החלבון PD-1 לחלבון הגידול PD-L1. הקישור בין השניים משחרר אותות מדכאים לתוך התא החיסוני, המשתקים אותו. הימצאותו של החלבון PD-L1 על פני התאים הסרטניים מצביעה שהגידול מנסה (ומצליח) להדוף את המתקפה החיסונית.

לאחרונה התפרסם מחקר (פאזה שלישית) של טיפול ב"פמברוליזומאב" ("קיטרודה") בסרטן ריאה. מחקר זה (Keynote-10) כלל יותר מאלף מטופלים והוכיח שוב שככל שביטוי הסמן PD-L1 גבוה יותר, כך התגובה הקלינית לטיפול האימונותרפי טובה וארוכה יותר. כלומר, הסמן יודע לזהות קבוצת מטופלים (28%) אשר יגיבו בצורה המרשימה ביותר לטיפול אימונותרפי.

לסיכום, טיפול ב"פמברוליזומאב" ("קיטרודה"), שהוא נוגדן המעכב את חלבון ה-PD1 על תאי החיסון, גורם לסילוקו מתאי החיסון וכך מונע למעשה מחלבון PD-L1 הגידולי לשתק אותם ומאפשר לתאים החיסוניים לתקוף ולהשמיד את הגידול כמתבקש במצב רגיל.

לראשונה בישראל: בדיקת מעבדה לביטוי החלבון PD-L1

לראשונה בישראל, הוקם שירות ייחודי להתאמת טיפול אימונותרפי לחולי סרטן במרכז הרפואי תל אביב - "איכילוב". את המעבדה מנהל ד"ר גלעד ויינר, פתולוג שעובד בשיתוף עם המערך האונקולוגי.

חולים המאובחנים כחולי סרטן מגיעים למכון הפתולוגי לחקר הסרטן בבית החולים, שם נמצאת המעבדה הייחודית, עם החומר ההיסטולוגי של הגידול (בלוק רקמה). במעבדה מבצעים לחומר זה בדיקה שבודקת את ביטוי החלבון PD-L1 בעזרת מכשירים טכנולוגיים מתקדמים וייחודים, ביניהם רובוט שהובא במיוחד מדנמרק וד"ר ויינר היה מהראשונים בעולם שהוכשרו לתפעולו. הבדיקה החדשה יודעת לזהות חולים שהטיפול האימונותרפי יביא לתגובה יעילה יותר ולשרידות גבוהה יותר עבורם.

לדברי ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה לאונקולוגיה רפואית, "זוהי הבדיקה היחידה שאנחנו האונקולוגים יכולים לסמוך על מהימנותה לצורך החלטה על הטיפול בתרופה 'קיטרודה'. בית החולים איכילוב הקים את המעבדה הראשונה בארץ ומהראשונות בעולם שקיבלה את הסמכה לבדיקות אלו וכאן אנו מספקים את השירות למטופלים מכל רחבי הארץ".

לסיכום, תפקידה של רפואה מותאמת אישית היא להתאים את הטיפול הנכון למטופל הנכון. ההתאמה מתבצעת תוך שימוש במגוון טכנולוגיות, שעוברות התאמה קפדנית לקליניקה. חשוב להדגיש כי הרפואה האונקולוגית המותאמת אישית משרתת את המטופל, האונקולוג והחברה כולה. בעזרת הטכנולוגיה, האונקולוג מבין טוב יותר את המערכת הטיפולית והביולוגית שלפניו, ומתאים את הטיפול המדויק לכל חולה וחולה.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות
24.07.2016, 14:04

שלום

יש איזה טלפון שאפשר להתקשר בכדי להצטרף למחקר של ד"ר גלעד וויינר ?
אשמח לקבל