בחזית הרפואה

מינימום קרינה, מקסימום יעילות - שדרוגים בתחום הטיפול הכירורגי בגידולי עצם

טיפול בגידולי עצם במערכת תלת מימד ובמערכת ניווט חדשנית מקטין משמעותית את הקרינה לחולה ומפשט ניתוחים מורכבים

ד"ר אורטל סגל, רופא בכיר
המרכז הארצי לאורתופדיה אונקולוגית, המרכז הרפואי תל אביב – "איכילוב"

גידולי עצם ראשוניים מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות: גידולים ממאירים וגידולים שפירים. בתחום גידולי עצם ראשוניים שפירים קיימת חלוקה לשלוש קבוצות עיקריות: 1. גידול עצם לטנטי (לא פעיל) - לרוב מתגלה באופן אקראי. אינו מהווה סכנה לעצם והוא לרוב אסימפטומטי; 2. גידול עצם אקטיבי (פעיל) - גורם לכאב אך אינו מהווה סכנה לעצם; 3. גידול עצם אגרסיבי - גידול מקומי המהווה בעיה מכאנית בעצם.

בקבוצת גידולי עצם שפירים אקטיביים קיים גידול מסוג אוסטיוד אוסטומה (osteoid osteoma). מדובר בנגע גרמי המופיע בעיקר בבני נוער, מגיע לקוטר ממוצע של כ-2-1 ס"מ וגורם לכאב עז הכרוך בפגיעה באיכות החיים. הכאב לרוב מתגבר בלילה ומגיב טוב למשככי כאבים. לא קיים טיפול שמרני לגידול זה מלבד משככי כאבים והמתנה. על פי הספרות, זמן ההחלמה הספונטני יכול להיות בין שנה עד 7 שנים.

האפשרות הניתוחית שעמדה לטיפול במצב רפואי זה עד היום היתה כריתה מקומית של הגידול. מדובר בניתוח מורכב הכרוך בסיכונים. על אף שהגידול עצמו הוא זעיר, כריתת המקטע עם הגידול גורמת להחלשה מכאנית של העצם ועלולה לגרום לשבר לאחר הניתוח.

מתחילת שנות התשעים התפתחה שיטה נוספת לטיפול בנגעים שפירים בעצם על ידי החדרת מחט עם אלקטרודת גלי רדיו, אשר מחממת את הגידול ולמעשה צורבת אותו. הכנסת ומיקום המחט לגידול קטן נעשים בעזרת מכשיר CT ופעולה זו אורכת בממוצע כשעתיים. שיטה זו אמנם הוכחה כיעילה ביותר עם סיכונים מועטים בלבד, אך קיימים לה מספר חסרונות עיקריים. הראשון שבהם הוא החשיפה לכמות קרינה גדולה מאוד למטופל ולצוות המטפל. חיסרון נוסף כרוך בכך שההליך מבוצע בחדר CT ולכן קיימת מגבלה להרדים את המטופל הכואב בסביבה שאינה חדר ניתוח. זאת ועוד, לעתים נמצא הגידול באזורים אנטומיים מורכבים וכדי להחדיר את המחט יש להשתמש בכלים אורתופדיים כגון מקדחה, פטיש וכלים אחרים אשר אינם קיימים מחוץ לחדר ניתוח.

טכנולוגיית סריקה וניווט מתקדמות

בחיפוש אחרי שיטות מתקדמות יותר לטיפול בגידולי עצם, אומץ ביחידה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית, במרכז הרפואי תל אביב, טיפול בעזרת מכשיר ה-O-ARM ותוכנת הניווט בחדר ניתוח, עם הצלחה גדולה. מכשיר זה מעניק סריקה בתמונה תלת מימדית של האזור האנטומי הדרוש אך מתבצע עם הקטנה משמעותית של כשליש מכמות הקרינה בהשוואה  לסריקה ב-CT.

לאחר הסריקה עם מכשיר ה-O-ARM, נמשך ההליך בעזרת תוכנת ניווט מתקדמת אשר מאפשרת שימוש בכלים ייעודיים לביצוע הניתוח, וכל זאת ללא קרינה כלל. לחולים נחסכת קרינה מייננת ומשך הפרוצדורה מתקצר באופן משמעותי. לאחר הפעולה נראית ירידה דרמטית בכאבים והם לרוב נעלמים לחלוטין בתוך 48 שעות. עד כה בוצעו כ-30 פעולות בשיטה זו עם תוצאות קליניות מעולות.

יש לציין כי בטכנולוגיה ייחודית זו ניתן לבצע צריבה טרמית (חימום בעזרת גלי רדיו או הקפאה בעזרת מכשור ייעודי - cyrosurgery) לטיפול בנגעים ממאירים גרמיים כואבים ממקור משני (גרורות לעצמות ממקור של סרטן ריאה, שד, בלוטת הערמונית ועוד). גידולים אלה לרוב מנותחים או מטופלים בקרינה או בשילוב של השניים. כאשר המיקום של הנגע הוא באזור אנטומי מורכב (כגון בחוליה בעמוד השדרה, באגן, בעצם השכמה ועוד), נדרש ניתוח מורכב מאוד ולכן יש יתרון משמעותי לביצוע טיפול כירורגי בשיטה זעיר פולשנית זו.

לסיכום, בשיטה זו ניתן להשמיד את הגרורות במיקומן המדויק בעזרת אבלציה טרמית (חימום בעזרת גלי רדיו או הקפאה בעזרת חנקן נוזלי) ובמידת הצורך, בהתאם לגידול ולמיקומו, ניתן להזריק מלט עצם (צמנט) לתמיכה וליציבות. יתרונות השיטה ברורים גם במקרה זה: כך נמנע הצורך בניתוח מורכב להסרת הגרורה וכן אין צורך בטיפול בקרינה לאחר הניתוח.

לפרטים נוספים: המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית. טלפון - 03-6974688 או בפקס - 03-6974690 או לד"ר סגל במייל - [email protected]

ניווט מכשיר ה–O-ARM  ומחט הצריבה בגלי רדיו אל תוך הנגע אוסטיוד אוסטומה

תמונה 1

תמונה 2

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות