MRI

MRI כבדיקת סקירה מדויקת יותר בקרב נשים עם סרטן שד קודם

MRI כבדיקת סקירה הציג ביצועים עדיפים בקרב נשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד, בהשוואה לנשים עם סיכון גנטי או היסטוריה משפחתית של המחלה

10.01.2016, 14:42
MRI של רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

סקירת שד באמצעות MRI מומלצת לאלו הנמצאות בסיכון גבוה לסרטן שד על רקע גנטיקה או היסטוריה משפחתית, אך הראיות התומכות בשימוש בכלי זה כבדיקת סקירה בנשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד עודן לוקות בחסר.

מחקר חדש, שפורסם באתר באחרונה בכתב העת Journal of The National Cancer Institute, ביקש להשוות את ביצועי MRI כבדיקת סקר לאיתור סרטן שד באוכלוסיות אלו.

בהתבסס על נתוני רשם (registry) סרטן אזורי (פרויקט Clinical Oncology Data Integration), שנאספו בעת ביצוע בדיקת ה-MRI ו-12 חודשים לאחר מכן, השוו החוקרים את דיוק בדיקת MRI באיתור סרטן שד בקרב 915 נשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד ו-606 נשים עם סיכון גנטי או היסטוריה משפחתית של סרטן שד.

רגישות הבדיקה עמדה על 79.4% ביחס לכלל מקרי הסרטן ו-88.5% ביחס לגידולים פולשניים. שיעור הבדיקות החיוביות הכוזבות (false-positive) היה נמוך באופן מובהק בקרב הנשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד, בהשוואה לאלו עם סיכון גנטי או היסטוריה משפחתית (12.3% לעומת 21.6%; P<0.001), במקביל לסגוליות גבוהה יותר (94.0% לעומת 86.0%; P<0.001). בניגוד לכך, הרגישות ושיעור איתור הסרטן לא נבדלו באופן מובהק בין הקבוצות.

גיל וביצוע בדיקת MRI קודמת נמצאו קשורים באופן מובהק (P=0.001, וP<0.001, בהתאמה) לשיעור הבדיקות החיוביות הכוזבות, בעוד שהקשר להוריה הקלינית איבד את מובהקותו לאחר תקנון רב-משתני.

את הממצאים מסכמים החוקרים בקביעה, כי לבדיקת MRI ביצועים עדיפים כבדיקת סקר בקרב נשים עם היסטוריה אישית של סרטן שד בהשוואה לאלו עם סיכון גנטי או היסטוריה משפחתית של המחלה ומוסיפים כי יש לשקול את השימוש בה בקבוצה זו כתוספת לממוגרפיה.

מקור:
Lehman, Constance D., Janie M. Lee, Wendy B. DeMartini, Daniel S. Hippe, Mara H. Rendi, Grace Kalish, Peggy Porter, Julie Gralow, and Savannah C. Partridge. “Screening MRI in Women With a Personal History of Breast Cancer.” Journal of the National Cancer Institute 108, no. 3 (March 1, 2016): djv349. doi:10.1093/jnci/djv349.

נושאים קשורים:  MRI,  בדיקת סקירה,  סרטן שד,  ממוגרפיה,  היסטוריה אישית,  מחקרים
תגובות