בחזית הרפואה

הצלצול הגואל

חדש באיכילוב: Stroke phone, טלפון מציל חיים לטיפול בחולי שבץ חד, מאפשר יצירת קשר מהיר עם הנוירולוג האחראי על טיפול במקרי שבץ דחופים וגיוס מהיר של כל הצוות הדרוש לטיפול במטופלים אלה מיד עם הגעתם לחדר המיון

08.02.2017, 16:14

ד"ר חן הלוי
מנהל מחלקת נוירולוגיה א' – שבץ, המערך הנוירולוגי, בית החולים איכילוב, המרכז ברפואי תל אביב

שבץ מוח הוא אחד מגורמי התמותה והתחלואה המרכזיים בעולם המערבי. שבץ איסכמי נגרם כתוצאה מחסימה של כלי דם במוח, הגורמת לפגיעה באספקת הדם לאזורים מסוימים ולהרס התאים באותו אזור. פתיחה של העורק החסום בשעות הסמוכות להופעת האירוע יכולה לאפשר התאוששות של חלק מהתאים ובכך למנוע תחלואה משמעותית. לאור זאת, כיום מושם דגש רב בטיפול במקרי שבץ חד. הטיפול מתבצע באמצעות מתן טרומבוליזה (חומר מפרק קרישי דם) או באמצעות צנתור מוח. ככל שהטיפול יינתן במהירות גבוהה יותר, כך סביר שיימנע נזק משמעותי יותר.

במחצית השנה האחרונה, ועם פתיחתה מחדש של יחידת צנתורי המוח של בית החולים, המרכז הרפואי תל אביב שם דגש על שיפור והתמקצעות הטיפול בשבץ מוח. במסגרת תהליך זה, הוקמה, לראשונה בישראל, מחלקה נוירולוגית ייחודית המתמחה בטיפול בחולי שבץ - נוירולוגיה א'. מחלקה זו מרכזת את הטיפול בחולי שבץ חד מרגע הגעתם לחדר המיון, דרך הטיפול בהם במהלך האשפוז ועד שחרורם לביתם או לשיקום. רופאי המחלקה הם גם אלה שנותנים את המענה לטיפול במקרי שבץ חד בהגיעם לחדר המיון של בית החולים.

הטיפול במקרי שבץ חד דורש גם התגייסות מהירה של גורמים אחרים בבית החולים, לרבות סטרוקולוג (נוירולוג מומחה לשבץ), מצנתר מוח, צוות רפואי במיון, סניטר וצוות מאגף ההדמיה לצורך ביצוע ופענוח מהיר של בדיקות הדמיה (לרוב CT מוח ו-CT-אנגיו שמדגים את כלי הדם המוחיים). התגייסות מהירה של כל הצוות ומתן תעדוף לטיפול בשבץ חד חשובים לצורך שיפור יעילות הטיפול במקרים דחופים אלה.

על מנת לשפר את מהירות גיוס הצוות הדרוש לטיפול בשבץ מוח, הוכנס לאחרונה לשימוש במרכז הרפואי תל אביב מנגנון ייחודי שמאפשר גיוס זריז של כל אנשי הצוות הדרושים בשיחת טלפון אחת. המנגנון מופעל מיד עם ההודעה של צוות מד"א על חשד למקרה שבץ חד או עם הגעת המטופל למיון (המוקדם מבין השניים).

כחלק מההתייעלות ומשיפור הטיפול בחולי שבץ חד, נעשה גם שימוש בטלפון ייחודי - stroke phone, "טלפון שבץ". מדובר במכשיר טלפון ייעודי המאפשר יצירת קשר מהיר עם רופא השבץ על ידי צוות המיון או על ידי צוות מד"א. באמצעות מערכת הודעות אוטומטית, רופא השבץ מקבל מידע על המטופל ממערכת מד"א עוד טרם הגעתו לבית החולים, ויכול להיערך מראש לטיפול בו. טלפון זה מאפשר בנוסף קשר ישיר בין הפראמדיק של מד"א לנוירולוג בבית החולים עוד טרם הגעת המטופל לחדר המיון וזאת באמצעות אפליקציה ייעודית.

אמצעים אלה מסייעים לגיוס מהיר של הצוות המיומן בטיפול במקרי שבץ, מביאים לשיפור ביכולות ובהתייעלות הטיפול בחולי שבץ חד ומובילים למתן טיפול מהיר יותר שמטרתו לשפר באופן משמעותי את התחלואה הנגרמת משבץ מוח.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות