חדשות

"איכילוב" וחברת "ביוג'ן" חתמו על הסכם למחקר ופיתוח בתחום מחלת הפרקינסון

לדברי המרכז הרפואי, ההסכם מהווה המשך לתכנית מחקר על חולי פרקינסון ובני משפחותיהם שהתנהלה עד כה בבית החולים, והוא יאפשר לחולים ישראלים לקבל גישה לתרופות ניסוי חדשות בתחום זה

פעילות נוירונים וסינפסות במוח (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "איכילוב-תל-אביב" הודיע אתמול (ב'), כי חתם על הסכם שיתוף פעולה מחקרי רב-שנתי עם חברת התרופות הבינלאומית "ביוג'ן", שמרכזה בקיימברידג' שבמדינת מסצ'וסטס בארה"ב. לדברי בית החולים, ההסכם יאפשר לקיים בישראל עשרות מחקרים שיעסקו בטיפול תרופתי במחלת פרקינסון, ומדובר בהסכם ראשון מסוגו בארץ.

פרופ' ניר גלעדי, מנהל המערך הנוירולוגי, ופרופ' אבי אור-אורטרגר, מנהל המכון הגנטי, יחד עם חוקרים ורופאים מתחומים נוספים בבית החולים, פועלים בימים אלה להקים מרכז מחקר לקידום ההבנה המעמיקה של הגורמים להתפתחות מחלת פרקינסון ומאפייני המחלה בשלביה המוקדמים, לפני האבחון הקליני.

לדברי בית החולים, השאיפה היא שבעתיד ניתן יהיה לפתח תרופה למניעה ואולי אף לריפוי מחלת הפרקינסון. התכנית הקיימת הובילה ליצירת ההסכם עם חברת התרופות האמריקנית.

"איכילוב": "בני משפחות חולים מהווים קבוצת סיכון, אך גם את הקבוצה שראוי שתקבל ראשונה את התרופות עוצרות המחלה שנמצאות היום בשלבי פיתוח"

פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי "איכילוב", אמר, כי "שיתוף הפעולה הזה ימצב את 'איכילוב' ברשימת מרכזי המחקר המובילים, החשובים והמתקדמים בעולם שבהם עוסקים בהיבטיה השונים של מחלת פרקינסון". לדבריו, חברת "ביוג'ן" מצאה באיכילוב אפשרויות לשיתוף הפעולה רחב-היקף וארוך-שנים, בשל היות בית החולים מוסד מוביל בתחום הקליני והמחקרי בכל הנוגע להבנתה ולמניעתה של מחלת פרקינסון.

במערך הנוירולוגי ב"איכילוב", יחד עם המכון הגנטי, מערך ההדמיה ומכון האיזוטופים בבית החולים, מבוצעים בעשור האחרון, בתמיכת מענקים שונים ובמיוחד בתמיכת עמותת מייקל ג'יי פוקס האמריקנית, מחקרים בהקשר לפרקינסון. עד כה הניב המחקר הרב-תחומי סדרה של ממצאים שזכו להערכה בינלאומית, מסר בית החולים.

בין הממצאים הבולטים: זיהוי גנים הגורמים או מקטינים סיכון לפרקינסון; הכנסת השימוש במיפוי מוח והדמיות מתקדמות ב-MRI המזהות שינויים מוחיים מוקדמים ביותר, שנים לפני אבחון המחלה; אפיון סמנים קליניים רגישים ביותר בהקשר להליכה, תנועה, חשיבה ורגש, הצפויים לבטא את המחלה עוד בשלב מוקדם ועוד. המחקרים הניבו עד כה עשרות מאמרים שפורסמו בעיתונות הרפואית והמדעית בעולם.

"ממצאינו עד כה תומכים בהערכה כי מחלת פרקינסון שכיחה במיוחד בישראל ובעיקר באוכלוסייה האשכנזית", נמסר מ"איכילוב", "בני משפחות החולים מהווים קבוצת סיכון לחלות בה בעתיד - אך גם את קבוצת האנשים שראוי שתקבל ראשונה את התרופות עוצרות המחלה שנמצאות היום בשלבי פיתוח ומחקר מתקדם".

תכנית המחקר המשותפת למרכז הרפואי ול"ביוג'ן" היא תכנית המשך למחקר שנעשה במימון קרן מייקל ג'יי פוקס. משתתפים במחקר מאות חולי פרקינסון ובני משפחותיהם. ייבדקו עליהם לאורך זמן שיטות קליניות, הדמייתיות וגנטיות מתקדמות ביותר לשם העמקת ההבנה במחלה ומאפייניה. קבוצת המשתתפים תהווה את הבסיס למחקרים העתידיים שייעשו עם תרופות חדשות יותר, מסר "איכילוב".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  חברת "ביוג'ן",  קרן מייקל ג'יי פוקס,  מחקר,  הסכם,  פרופ' רוני גמזו,  הדמיה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות